’s Werelds meest verkochte sportwagen? Nope, niet de Porsche 911. Met nauwelijks 1 miljoen exemplaren komt de Duitser niet eens aan de spreekwoordelijke enkels van de Ford Mustang, waarvan eerder deze week het 10 miljoenste (!) exemplaar van de band is gerold.

Toegegeven, ook wij moesten eens goed in de ogen wrijven toen we het persbericht van Ford in de bus kregen, je moet namelijk al Civic, Passat of Corolla heten om het productieaantal van de bonkige Amerikaan te kunnen weglachen. Toch zijn ze er bij Ford 100 procent van overtuigd (en wie zijn wij om hen tegen te spreken) dat er aan deze in Wimbledon White gespoten Mustang 9.999.999 exemplaren vooraf zijn gegaan, een huzarenstukje waar ze overigens ergens in 1964 mee gestart zijn. Nummertje 10.000.000 is uitgerust met een 460 paarden tellende 5 liter-V8, ruim drie keer meer dan de 164 pk sterke V8 waarmee het (eveneens witte) exemplaar met chassisnummer 001 destijds werd aangedreven.

ford mustang

Zes generaties na de oer-Mustang is de Amerikaanse pony car dus nog steeds alive & kicking, met name de meest recente afstammeling (die sinds 2015 ook officieel in Europa wordt ingevoerd) blijft de verkooprecords opstapelen. Vorig jaar werden er op 13 Europese markten meer Mustangs dan 911’en verkocht, ons Belgenlandje blijft na Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk zowaar de grootste Europese afnemer. Waardoor dit Ford-feestje meteen ook een (weliswaar beperkt) Belgisch tintje heeft, al vieren ze het daar in Michigan wel liever op hun eigen, Amerikaanse manier: met over de fabriek scherende P-51 Mustang-gevechtsvliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog. O ja, en ook Ford Mustangs van alle productiejaren.

ford mustang