Met onder meer Volkswagen, Nissan, Ford en Mercedes hebben heel wat autoconstructeurs een pick-up in hun rangen. Het Japanse Isuzu daarentegen werpt zich op als een rasechte constructeur van enkel pick-ups en lichte bedrijfsvoertuigen. Weten zij zich met die enkelvoudige focus te onderscheiden van de rest van het pick-upsegment? AutoBuzz deed de test!

Dit jaar krijgt de Isuzu D-Max krijgt een upgrade. Geen uitgebreide, die kwam er al in 2017, maar wel eentje die op comfort en veiligheid gericht is. Een die het bakbeest wat geschikter moet maken voor alledaags gebruik. Al zijn de aanpassingen voor 2018 zijn op het eerste zicht niet zo ingrijpend. Binnenin krijg je wat zachtere materialen, er zijn chromen randen rond de ventilatormonden, verchroomde deurhendels en het optioneel leder is nu geperforeerd voor een betere ventilatie. Isuzu D-MaxHet maakt van de D-Max geen luxesloep, maar in de cabine heerst nu wel een mooi compromis tussen comfort enerzijds en stevig en functioneel anderzijds en dat maakt hem perfect voor zijn werk. Als bijvoorbeeld tuinman, aannemer of landbouwer, toch de doelgroep van deze pick-up, wil je immers geen knap, maar fragiel interieur dat bij het minste tikje beschadigd geraakt.

Een andere upgrade vinden we achteraan de wagen, waar de drie grote en twee kleine bladveren werden vervangen door twee grote en één kleintje, wat in combinatie met grotere rubberen dempers voor een beter comfort en een gewichtsbesparing van 8 kilo moet zorgen. Een upgrade die zeker het comfort vergroot, maar verwacht niet het comfort van moderne SUV’s. Met zijn ladderchassis, groot laad- en trekvermogen (respectievelijk 1 en 3,5 ton) en offroadcapaciteiten is de D-Max vooral gebouwd voor het zware werk, waar heel wat moderne SUV’s hun neus voor optrekken. Dat laatste konden we aan den lijven ondervinden toen we ons aan enkele off-roadpassages waagden (zie filmpje hieronder).

Veiligheid aan de haak

De laatste nieuwigheid waar de D-Max mee mag pronken is Trailer Sway Assist (TSA), dat zijn utilitair imago nog wat meer in de verf zet. Het systeem zorgt ervoor dat het voertuig met aanhanger onder alle omstandigheden stabiel blijft. Wanneer de combinatie de neiging heeft tot slingeren (vooral bij dwarsbewegingen), dan worden de voorwielen afgeremd en de aandrijfkracht verlaagd, zodat de wagen en zijn aanhanger het opgelegde traject veilig kunnen vervolgen. Het systeem grijpt in bij snelheden tussen 50 en 160 km/u, behalve wanneer het een grote stuurcorrectie van de chauffeur detecteert. Dat ziet TSA immers als een bewust uitwijkmanoeuvre.

Isuzu D-MaxMaar natuurlijk koop je een Isuzu vooral voor zijn dieselmotor. De Japanse constructeur kan rekenen op meer dan 100 jaar ervaring in de bouw van zelfontbranders en voorziet de D-Max van een 1.9 liter groot blok, gekoppeld aan een manuele of automatische zesbak. De motor voldoet zelfs zonder AdBlue aan de eurozesnorm en is 60 kilo lichter dan de 2.5 die vroeger in de D-Max lag. De naar pick-upnormen kleine motor levert 164 pk en 340 Nm. Vooral wanneer hij hoog in toeren gaat, is hij best lawaaierig en merk je dat zijn beperkte longinhoud hem wat parten speelt, maar bij lagere snelheden en in de modder merk je wel echt het koppel van dat blok, dat je moeiteloos overal doorsleurt.

Na twee testdagen in de Franse Champagnestreek werd het ons dan ook duidelijk dat dit Japanse bakbeest het vooral van zijn utilitaire kwaliteiten moet hebben. Bij lagere snelheden en op moeilijker begaanbaar terrein voelt hij zich duidelijk meer op zijn gemak (en komt hij meer tot zijn recht) dan op snel- en gewestwegen.

Arctic Donkey

Isuzu D-MaxVoor wie een gewone D-Max nog niet stoer genoeg vindt, heeft Isuzu ook het AT-35 Arctic Pack, een pakket ter waarde van 14.700 euro (zonder BTW, maar met homologatie inbegrepen), dat onder meer de terreincapaciteiten van de D-Max verbetert en hem nog meer een lastezel voor het zware werk maakt. Het pakket bestaat uit:

  • 12 cm verhoogd koetswerk (6 cm wielen, en 6 cm vering)
  • 18 cm breder koetswerk (2 x 9 cm door de bredere wielkasten)
  • Extra brede zwarte sidesteps
  • Extra lange spatlappen met Arctic Trucks opschrift
  • Arctic Trucks trekhaak 3,5T
  • 35 inch wielen (315/70 R17), zwarte velgen 17’‘ met NOKIAN ROTIIVA banden in maat 315/70 R17 35“
  • Arctic Trucks heavy duty voetmatten
  • Arctic Trucks logo’s op instaplijsten en hoofdsteunen
  • Arctic Trucks naamplaat aan versnellingspook

Conclusie

De Isuzu D-Max is net dat beetje comfortabeler en veiliger geworden, maar toch blijft zijn utilitair karakter doorwegen. En daar zijn we absoluut niet rouwig om. Ben je van plan om een pick-up te kopen en te gebruiken voor wat hij echt dient, dat neem je best ook deze D-Max in achting.

Technische fiche Isuzu D-Max AT-35
Motor:
Opstelling en cilinderinhoud : 4-cilinder dieselmotor in lijn 1.898 cm³
Vermogen: 164 pk bij 3.600 t/min
Koppel: 375 Nm bij 2.000-2.500 t/min
Transmissie:
Versnellingsbak: Zestraps automaat
Aandrijving: Vierwielaandrijving
Wielmaat: 17″
Banden: 315/70
Chassis :
Vooras: Onafhankelijke doube wishbone
Achteras: Bladvering
Remmen vooraan:
Remmen achteraan:
Prestaties:
0 – 100 km/u:  N.B.
Topsnelheid:  184 km/u
Verbruik & CO2:
Gem. opgegeven verbruik: 7,0 l/100 km
Gem. testverbruik: : N.B.
CO2-uitstoot:
183 g/km
Afmetingen:
LxBxH : 5.295 / 2.040 / 1.910 mm
Wielbasis:
3.095 mm
Volume koffer: n.v.t.
Brandstoftank: 76 liter
Gewicht: 1.915 kg
Tarief:
Vanaf:
Prijs + opties testwagen: N.B.