Rond deze tijd van het jaar is er traditioneel veel (auto-)nieuws onder de Californische zon, met de Monterey Car Week staat er dan ook één van de hoogtepunten van de Amerikaanse autokalender op het programma. En daar willen ook de Europese constructeurs tegenwoordig wel eens de plas voor oversteken.

1. BMW Z4

De BMW Z4 mag dan wel niet de meest spectaculaire nieuwkomer op Pebble Beach zijn, vanuit commercieel oogpunt is het wel veruit de meest belangrijke. De Beierse tweezitter, waarover je hier alles te weten komt, lijkt zijn bloedband met de Toyota Supra alleszins goed te kunnen camoufleren (al zijn we nu al razend benieuwd naar het design van zijn Japanse neef). Een echte M-versie komt er naar alle waarschijnlijkheid niet, maar met de 340 pk sterke zes-in-lijn van de M40i zou de nieuwe Z4 wel eens de nieuwe maatstaf onder de sportieve roadsters kunnen worden. Dixit BMW althans, de wagen komt pas tegen volgende lente op de markt.

2. Bugatti Divo

Ook vanuit Molsheim werd dit jaar een delegatie richting Californië gestuurd, voor de Fransen betekende het elitaire autofeestje dan ook een uitgelezen kans om de Bugatti Divo aan de wereld voor de stellen. Die op de Chiron gebaseerde hypercar doet het nog steeds met de gekende 8 liter-W16 van 1.500 pk, maar wijzigingen aan het chassis, de ophanging en vooral de aerodynamica zouden deze Divo aan beduidend scherpere chrono’s moeten helpen. Bugatti zal er in totaal 40 stuks van bouwen, aan elk exemplaar hangt echter een prijskaartje van 5 miljoen euro. En toch zijn ze – hoe raad je het – al allemaal de deur uit.

3. Lamborghini Aventador SVJ

Hoewel de Lamborghini Aventador inmiddels in de nadagen van zijn carrière vertoeft, blijft de Italiaan één van de meest charismatische sportwagens die je dezer dagen (mits de juiste middelen, ouders of sponsors) kunt kopen. Op Pebble Beach presenteerde Lamborghini de meest extreme SVJ-variant (voor SuperVeloce Jota), met een tot 770 paarden opgevoerde V12 en een gewicht van slechts 1.525 kilogram. Actieve ALA-aerodynamica en vierwielaandrijving moeten voorkomen dat de Lambo ongewild het ruime sop kiest.

4. Mercedes-Benz Vision EQ Silver Arrow Concept

Bij Mercedes-Benz hadden ze (alweer) het briljante idee opgevat om het Amerikaanse BMW-feestje te komen verstoren. Met succes overigens, want er viel dit jaar écht niet naast deze fabelachtig mooie Vision EQ Silver Arrow Concept te kijken. Net als Infiniti met zijn Prototype 10 liet Das Haus zich inspireren op de hoogdagen uit de racerij… om er nadien een moderne draai aan te geven. Het resultaat is een (uiteraard) volledig elektrische hommage aan de W125 ‘Rekordwagen’ van Rudolf Uhlenhaut, de wagen waarmee Rudolf Caracciola (in 1938 godbetert) het snelheidsrecord op 432,7 km/u bracht. De achteraan op 26-duimers (!) geschoeide Vision EQ Silver Arrow maakt gebruik van een 80 kWh sterke accu en elektromotoren die samen zowat 750 pk leveren, de autonomie bedraagt een slordige 400 kilometer. Allemaal pure theorie natuurlijk, productieplannen zijn er vanzelfsprekend niet.

5. Porsche 911 Turbo Project Gold

De groeiende populariteit van bedrijven als Singer en RUF is in Zuffenhausen duidelijk niet onopgemerkt gebleven. Het gevolg is dat Porsche met ‘Project Gold’ nu ook zelf een restomod van een klassieke 911 aflevert, gebaseerd op de 993 Turbo S. Dat betekent dat hij ook een luchtgekoelde 3,6 liter-boxermotor in zijn rugzak heeft zitten, die levert voortaan 450 paarden. Het slechte nieuws? ‘Project Gold’ blijft helaas bij een one-off, de wagen wordt volgende maand geveild tijdens de door RM Sotheby’s georganiseerde ‘Porsche 70th Anniversary Sale’, ten voordele van de Ferry Porsche Foundation.

6. Audi PB18 e-tron

Ook de Audi PB18 e-tron passeerde al eens eerder uitgebreid de revue op AutoBuzz, maar dat weerhoudt ons er niet van om de creatie uit Ingolstadt nog eens op te nemen in ons favorietenlijstje. Het blijft dan ook een bijzonder interessante auto, die zowel op design- als op technologisch vlak aangeeft waar Audi Sport op (middel-)lange termijn naartoe wil. Inclusief een opgestoken middenvinger richting autonoom rijden.

7. Jaguar E-Type Zero

Tot slot grabbelt ook Jaguar nog eens in de elektrische doos, dit keer met een op stroom gezette versie van de legendarische E-Type. De Classic-afdeling van de Britse constructeur kondigt namelijk aan dat het de emissieloze E-Type in productie neemt, al moet je wel zelf voor een geschikt donormodel zorgen. Jaguar vervangt de klassieke mechaniek door een elektromotor van zo’n 220 kW die gevoed wordt door een 40 kWh sterke batterij, wat de kans op olielekken en ander typisch Brits onheil alleszins tot een minimum herleidt. Maar of we dit dan nog als een échte E-Type mogen beschouwen…