De SUV, vooral in zijn compacte soort, is de kip met de gouden eieren in de automobielwereld. Zelfs Jaguar, dat kan rekenen op een rijke geschiedenis gevuld met luxueuze breaks en berlines, ging nog niet zo lang geleden overstag. Kan de late instapper meteen mee met het SUV-peloton?

Het is haast twee jaar geleden dat Jaguar met de F-Pace de poorten naar SUV-land openbeukte. Net als bij heel wat andere constructeurs was die stap best wel succesvol te noemen. Geen wonder dus dat de Britten recent nog twee hoogpoten in hun gamma opnamen: de compactere E-Pace en de elektrische I-Pace. Daar waar die laatste het rijk relatief voor zich alleen heeft, krijgt de eerste van dat duo de zware taak om te scoren in het segment van de compacte premium SUV’s, een terrein dat gedomineerd wordt door Duitsers, maar waar met de Volvo XC40 ook Scandinavische concurrentie te bespeuren valt. Te duchten concurrentie dus. Weet de Jag zich te onderscheiden?

Jaguar E-Pace

Op het eerste zicht alvast wel. Vooraleerst kan de E-Pace op een knap design rekenen om zijn toekomstige bestuurders te overtuigen. De gelijkenis met zijn grote broer, de F-Pace, is zeker aanwezig, maar de crossover kan toch rekenen op een zekere eigenheid, met scherpere lijnen, een forsere schouderpartij en knappe lichtarmatuur als uitblinkers.

Tech-festival

Jaguar hoopt met de E-Pace vooral jonge bestuurders te overtuigen en rust de E-Pace dan ook uit met een rits aan (connectiviteits)technologie. Een wifi-hotspot, 5 USB-poorten, Head-Up display, een 10 inch touchscreen voor het infotainmentsysteem, spraaktechnologie, … qua connectiviteit heeft de E-Pace nog maar weinig te leren. Enkel een file-assistent, die je vaak bij de Duitsers vindt, ontbreekt.

Jaguar E-PaceToch is het knapste stukje technologie naar onze bescheiden mening die achter de knappe koplampen, die overigens niet zouden misstaan op een F-Type. Die zijn immers van de adaptieve soort. Tijdens een rit in het donker passen zij zich dus aan zowel het verkeer als de hoeveelheid licht aan. Wanneer je op een donkere weg rijdt zonder lantaarnpalen, gaan de grootlichten aan en schakelt hij ze (gedeeltelijk) uit wanneer er tegenliggers naderen. Resultaat: een perfect zicht op wat er zich op én naast de weg afspeelt.

Praktisch nut

Op het praktische vlak blaast de Jag dan weer warm en koud. Al hoeft dat niet te verwonderen. In het compacte segment is het keuzes maken. Voor de passagiers vooraan is de ruimte keurig en met 577 liter aan kofferinhoud kan je ook daar niet klagen, maar wie op de achterbank plaatsneemt, zal zich toch wat benepen voelen.

Jaguar E-PaceDe beperkte ruimte achteraan ten spijt, heeft Jaguar wel een knap interieur weten neer te zetten, met comfortabele zetels en een meer dan degelijke ergonomie. Hout of andere tierlantijntjes zijn er niet te bespeuren, maar je hebt wel recht op een mooie lederen bekleding bovenop het dashboard. De middenconsole is dan weer van een kwalitatief soort plastic, waardoor de Jag in die regio een redelijk streng voorkomen krijgt.

DNA van de kat

De E-Pace mag dan wel hoger op zijn poten staan, onderhuids heeft hij nog altijd het DNA van een katachtige. Zijn toch wel forse 1.900 kilo word je nauwelijks gewaar, onder meer dankzij het puike adaptieve onderstel en intelligente vierwielaandrijving. Het resultaat is een stuurgedrag dat – zeker naar SUV-normen – best scherp te noemen valt.

Jaguar E-Pace

Rest ons enkel nog het belangrijkste, wat er onder de motorkap gebeurt. Wij konden in onze test kiezen voor de sterkste diesel met 240 pk en 500 (!!!) Nm. Die zelfontbrander toont zich vooral vlot door zijn hernemingen en is een plezier om mee te rijden. Spijtig dat hij door de versnellingsbak niet tot zijn volle potentieel komt. De 9-traps automaat van het vaak geprezen ZF toont zich immers af en toe wat traag in de reactie, zeker bij een rijstijl die de sportieve looks van het model evenaart.

Conclusie

De Jaguar E-Pace is een mooi, sportief alternatief voor de compacte Duitsers in dit segment die zijn badge uit Coventry zeker waardig is. Daarenboven scoort hij met een knap voorkomen en is hij op maat van een jong publiek. Al moet dat publiek best wel kapitaalkrachtig zijn. Net als bij zijn concurrenten uit Duitsland zijn de opties immers best prijzig.

Technische fiche Jaguar E-Pace D240
Motor:
Opstelling en cilinderinhoud : 4-cilinder dieselmotor in lijn 1.999 cm³
Vermogen: 240 pk bij 4.000 t/min
Koppel: 500 Nm bij 1.500 t/min
Transmissie:
Versnellingsbak: Negentraps automaat
Aandrijving: Vierwielaandrijving
Wielmaat: 17″
Banden: 225/65
Chassis :
Vooras: MacPherson
Achteras: Multi-link
Remmen vooraan: Geventileerde schijven
Remmen achteraan: Schijven
Prestaties:
0 – 100 km/u: 7,4 sec
Topsnelheid: 224 km/u
Verbruik & CO2:
Gem. opgegeven verbruik: 6,9 l/100 km
Gem. testverbruik: : N.B.
CO2-uitstoot:
175 g/km
Afmetingen:
LxBxH : 4.395 / 1.984 / 1.649 mm
Wielbasis:
2.681 mm
Volume koffer: 577
Brandstoftank: 55 liter
Gewicht: 1.926 kg
Tarief:
Vanaf: 36.750
Prijs + opties testwagen: N.B.