Mercedes-Benz EQC: Tesla’s grootste nachtmerrie?

1290

Gisterenavond laat heeft Mercedes-Benz in het Zweedse Stockholm het startschot gegeven van zijn aangekondigde elektro-offensief. Met de EQC 400 4MATIC levert Stuttgart alvast een bijzonder straf visitekaartje af.

Mercedes-Benz schuwde gisteren de grote woorden niet bij de voorstelling van zijn EQC. Logisch, want de elektrische SUV geldt dan ook als roerganger voor een volledig EQ-gamma. Das Haus spreekt niet langer over een ‘gewone’, zij het elektrische SUV – dat klinkt zo banaal, meneer – wel over de ‘wegbereider van de avantgardistische elektro-esthetiek’. We hadden het zelf nauwelijks beter kunnen verwoorden, maar dat volledig terzijde: net als jullie willen we vooral weten wat er achter die slogan schuilgaat.

De 4,76 meter lange EQC past, als we het klassieke Mercedes-Benz gamma er gemakshalve even bijnemen, netjes tussen de huidige GLC (4,65 meter) en de GLE (4,80 meter). In tegenstelling tot zijn thermisch aangedreven collega-SUV’s rekent de EQC op twee elektromotoren en een 80 kWh sterke batterij, die samen voor een WLTP-gecertificeerd rijbereik van circa 400 kilometer moeten zorgen. Nadien moet de EQC onvermijdelijk aan de stekker, al zou het – met een snellader van het Ionity-netwerk – niet langer dan 40 minuten duren om het laadniveau van 10 naar 80 procent te vergroten.

Het vermogen van de elektrische combine piekt op een meer dan respectabele 408 pk en 765 Newtonmeters, die logischerwijze over de vier wielen worden uitgesmeerd. Om de dynamiek te verhogen zijn de twee elektromotoren verschillend geconfigureerd. De voorste is geoptimaliseerd voor een zo groot mogelijke efficiëntie, daar waar de achterste de voorkeur geeft aan ouderwetse RWD-rijdynamiek. Op papier afficheert Mercedes-Benz een spurt van 0 tot 100 km/u in een bijzonder flukse 5,1 seconden (zeker voor een 2,5 ton zware SUV), de topsnelheid wordt om evidente autonomieredenen beperkt tot 180 km/u.

 

MBUX

Net als de recente A-Klasse krijgt de EQC binnenin het kamerbrede display met nieuwe MBUX-interface ter beschikking, waarbij je al je wensen en grieven Siri-gewijs aan je persoonlijke assistent kan overmaken. Het MBUX-systeem werd uitgebreid met specifieke EQ-functies waarmee de actieradius, het oplaadniveau en de energiestromen kunnen worden bekeken. Via MBUX kunnen ook het navigatiesysteem, de rijprogramma’s, oplaadstroom en vertrektijd worden ingesteld. Via de bijhorende Mercedes me-app kan ook de verwarming proactief ingeschakeld worden, dat gebeurt via een systeem van warmtepompen en elektrische warmteboosters.

De Mercedes-Benz EQC zal vanaf volgend jaar van de band lopen in het Duitse Bremen, al zou het nog tot de zomer duren vooraleer de elektrische SUV definitief zijn weg vindt naar het Europese SUV-publiek. We moeten het dus voorlopig nog even zonder catalogusprijs stellen, een ‘detail’ dat de carrière van de EQC (en meteen ook die van de Jaguar I-Pace, de BMW iX3 en de op handen zijnde Audi e-tron) wel eens zou kunnen maken of kraken…