Volvo 360c tast autonome grenzen af

775

Veel autobouwers zien de opkomst van de elektrische en autonome wagen als een unieke kans om alle geldende wetmatigheden aan de kant te schuiven en hun fantasie de vrije loop te laten. Ook Volvo laat een autonoom ballonnetje op in de vorm van deze 360c, die met wat geluk de rijdende draaischijf van je volgende leven kan worden.

Dat er een dag komt waarop we de huidige generatie auto’s als een prille vorm van menselijke beschaving zullen beschouwen, zelfs wij moeten het stilaan beginnen te geloven. Nu de elektrische en autonome wagen een dikke streep aan het trekken is onder 120 jaar autogeschiedenis, draaien constructeurs (en iedereen die er brood in ziet) maar al te graag een blik wilde toekomstplannen open om aan iedereen te bewijzen dat we anno 2018 ook niet van gisteren waren. Na de Jaguar Future Type, de Audi Aicon, de Renault Symbioz en een rist andere studiemodellen is dit keer Volvo aan de beurt: maak kennis met de 360c.

Met de 360c demonstreert Volvo naar eigen zeggen haar visie op autonome, elektrische, geconnecteerde en veilige mobiliteit. Door vier potentiële toepassingen van autonoom rijden– een slaapomgeving, mobiel kantoor, huiskamer en entertainmentruimte – met elkaar te verzoenen in één futuristische cocon, zou de 360c op middellange afstanden een volwaardig alternatief kunnen vormen voor het zwaar vervuilende vliegverkeer. Akkoord, het duurt wat langer, maar het gedoe met je bagage, het inchecken, de lange wachtrijen, de vervelende medepassagier en de Ryanair-tombola behoort dan wel definitief tot het verleden. En dat je meer dan zeven centimeter beenruimte krijgt, is ook mooi meegenomen.

Veiligheidsdeken

Zoals de stijl van het huis het voorschrijft, heeft Volvo in zijn denkoefening de nodige aandacht besteed aan het veiligheidsniveau van zulke nieuwe mobiliteitsvormen. Zelfs autonome wagens gaan verkeersongevallen niet (volledig) uit de wereld helpen, daarom voorzien de Zweden een heus ‘veiligheidsdeken’, dat tijdens je schoonheidsslaap functioneert als een driepuntsgordel. Daarnaast pleiten de Zweden ook voor een nieuwe, wereldwijde norm voor veilige communicatie tussen autonome voertuigen en andere weggebruikers. Volvo maakt bijvoorbeeld gebruik van buitengeluiden, kleuren, visuals en bewegingen om de intenties van het voertuig duidelijk te maken aan andere weggebruikers, maar zouden moeten de andere constructeurs logischerwijze wel dezelfde ‘taal’ moeten hanteren. Zie je nu wel, dat we anno 2018 nog niet zo dom waren?