Test Opel Corsa GSi : Sportieve verrassing

340

Tot voor kort droegen de meest gepeperde derivaten bij Opel een OPC-badge, vandaag is die veelzeggende benaming echter volledig verdwenen uit de catalogus. Dat betekent niet dat Opel de sportieve bestuurders volledig links laat liggen, al zingt het merk met de Blitz voortaan wel een toontje lager met de nieuwe GSi-lijn. De hamvraag is: volstaan 150 paarden om van de Corsa een beklijvend bommetje te maken?

Het sportstuur, de aluminium pedalen en de comfortabele (doch optionele) kuipzetels bezorgen het interieur een sportieve touch.

We moeten al terug naar 1987 om de geboorte van de eerste sportieve Corsa mee te maken. Die werd ook toen al met een GSi-suffix bedacht, pas in 2012 zou met de OPC de overtreffende trap worden bovengehaald. Nu, nauwelijks een jaar voor de zesde Corsa-generatie zijn opwachting maakt, (her-)introduceert Rüsselheim een iets rationelere GSi. Die adopteert de mechaniek van de Adam S, duikt opnieuw onder de symbolische kaap van 200 paarden, en weigert zo mee te doen aan de heersende pk-wedloop. Gevolg? De Corsa blijft op het eerste gezicht ‘achter’ met een geblazen 1,4 liter-turbo met 150 paarden en 220 Nm, gelukkig voor Opel (en voor ons) vertellen cijfers nooit het hele verhaal.

Op dit uitzonderlijke speelterrein komen de talenten van de kleine Opel pas ten volle tot uiting, zelfs al waren de weergoden ons niet bijster gunstig gezind…

Het geval Volker

De sportieve en competitie-afdeling bij Opel wordt geleid door een zekere Volker Strycek, een oude rot in het vak die zijn dagen en zijn Sparco’s slijt op de ruim 20 kilometer lange Nordschleife en zijn 176 bochten, het terrein waarop ook deze nieuwe Corsa GSi tot ontbolstering is gekomen.

En of onze Duitse vrienden er hard hebben gewerkt. Vooral op het chassis, 10 mm lager dan bij de klassieke Corsa’s, en de specifieke achtertrein, voorzien van silent blocs. Strycek en zijn team monteerden Koni-dempers met Frequency Selective Damping, een systeem met hydraulische kleppen dat de afstelling automatisch aanpast aan de frequentie waarmee de ophanging gesolliciteerd wordt. Ook de rode remzadels dienen geen louter decoratieve rol, ze omhullen geventileerde remschijven met een diameter van 308 mm.

Kirren van plezier

Wanneer we ons op de luchthaven van Mulhouse in de mooie (optionele) Recaro’s laten zakken, heerst de vrees voor een zoveelste marketingfabeltje. Een flauw afkooksel, de GSi-badge onwaardig. Die vrees blijkt echter snel ongegrond wanneer we ons op de Route des Crêtes storten, de weg die tussen de Vogezen en de Elzas, tussen velden en bossen en tussen koeien en fietsers slingert. Het asfalt lonkt, maar de dichte mist en de motregen doen ons toch besluiten om enige reserves in te bouwen. We leren de Corsa GSi kennen als een volgzame, eenvoudig te mennen en helder communicerende metgezel, die zijn bestuurder nooit voor onaangename verrassingen stelt. Zelfs op de doornatte wegen houden de Michelin Pilot Sport 4-banden de achtertrein netjes onder controle, zelfs wanneer we het ritme geleidelijk aan opvoeren. Nog opvallender is dat de GSi perfect de koord weet te houden, in tegenstelling tot de soms door pk’s overmande OPC’s van weleer.

Onze positieve eerste indruk wordt alleen maar bevestigd aan de andere, droge kant van de col, waar het chassis ook raad blijkt te weten met het hobbelige wegdek. Gaandeweg bekruipt ons het gevoel dat de kleine 1,4 liter-turbomotor niet het volle potentieel van deze Corsa GSi weet te benutten. Het blok schiet relatief laat wakker bij 3.000 t/min, om pas in de zone tussen 4.000 en 5.500 t/min volledig tot leven te komen. Toch blijft de soundtrack ook dan eerder discreet, alsof de buitenwacht vooral niet mag weten hoe plezant deze Corsa GSi eigenlijk wel is…

Conclusie

Deze Corsa GSi mag zich tot het kransje lauwwarme hatches rekenen die we hier op AutoBuzz.be maar al te graag zien passeren. Net als een Fiesta 1.0 ST Line of een Suzuki Swift Sport bewijst de Opel dat je met een handvol bruikbare pk’s, een fijnbesnaarde besturing en een op rijplezier gericht weggedrag al een heel eind kan komen. De Corsa GSi laat zich eenvoudig en intuïtief besturen, en moet dan ook in staat zijn om een relatief breed publiek aan te spreken. Zeker met een vanafprijs van slechts 21.355 euro…

Technische fiche Opel Corsa GSi
Motor :
Opstelling en cilinderinhoud : Viercilinder in lijn turbobenzine 1.364 cm³
Vermogen : 150 pk bij 4.000 t/min
Koppel : 220 Nm van 3.000 tot 4.500 t/min
Transmissie :
Versnellingsbak : Manuele zesbak
Aandrijving : Voorwielaandrijving
Wielen standaard : 18”
Banden standaard : 215/40
Chassis :
Vooras : McPherson
Achteras : Torsie-as
Remmen voor : Geventileerde schijven
Remmen achter : Schijven
Prestaties :
0 – 100 km/u : 8,9 sec.
Maximumsnelheid : 207 km/u
Verbruik en CO2 :
Gem. opgegeven verbruik : 6,0 l/100 km
Testverbruik : /
CO2-uitstoot :
138 g/km
Afmetingen :
LxBxH : 4.201 / 1.736 / 1.479 mm
Wielbasis :
2.510 mm
Koffervolume : 472 liter
Brandstoftank : 45 liter
Leeggewicht : 1.214kg
Prijs :
Vanaf : 21.355 euro
Prijs + opties testwagen : N.B.