Vietnamese nieuwkomer VinFast debuteert in Parijs

396

Is je kennis van het Vietnamese erfgoed vandaag nog beperkt tot noedelsoep en loempia’s, dan wil de nieuwbakken autobouwer VinFast op korte termijn uitgroeien tot hét nationale exportproduct bij uitstek. Te beginnen op het Salon van Parijs, waar de Aziaten een door Pininfarina ontworpen sedan en SUV aan het Europese publiek komen voorstellen.

Het Salon van Parijs kampt, net als zowat alle vooraanstaande autosalons, met een hoge graad van absenteïsme. Een zorgwekkende evolutie voor de salonorganisatoren, hoewel: terwijl alsmaar gevestigde waarden de beursvloer als lava zien, zien hun (overwegend) Aziatische concullega’s plots een vrij podium om indruk te komen maken op het rotverwende Europese autopubliek. De laatste in het rijtje is VinFast – een dochteronderneming van de Vietnamese technologiereus Vingroup – dat de hulp van Pininfarina heeft ingeroepen om zijn Europese ambities kracht bij te zetten. Of het resultaat enigszins weet te bekoren?

Om kort te zijn: op uiterlijk vlak wel. Het design van de twee modellen – een grote berline en een SUV – spruit voort uit een grootschalige stemronde onder de Vietnamese bevolking, dat mocht kiezen uit 20 ontwerpen van vier Italiaanse designhuizen. Pininfarina mocht uiteindelijk aan de slag met het winnende ontwerp van ItalDesign, en leidde er een designtaal uit af die we eigenlijk best wel weten te smaken. Uiteraard kan je er mits een dosis slechte wil elementen in zien die net zo goed uit de tekenpen van BMW of Hyundai hadden kunnen komen, maar als geheel ogen zowel de Sedan als de SUV – wat een originele namen, trouwens – behoorlijk coherent. De geblindeerde ramen doen echter vermoeden dat de Vietnamezen nog geen flauw benul hebben hoe het interieur eruit moet gaan zien.


BMW-basis

Hoewel VinFast zelf met geen woord rept over de technische specificaties van beide modellen, weten we dat de Sedan en SUV geschoeid zullen worden op de platforms van de BMW 5 Reeks en (vorige) X5. Beide zullen aangedreven worden door de 2 liter-turbobenzine (N20), en kunnen zowel met achterwiel- als met vierwielaandrijving geleverd worden. Of en wanneer ze ook naar Europa komen? Daarover bestaat nog geen duidelijkheid, tegen september 2019 zouden de eerste exemplaren wel te zien moeten zijn op de Vietnamese thuismarkt.

Vooral de SUV weet zijn (technische) verwantschap met de BMW X5 maar moeilijk te verhullen…