Na de onaantastbare Tucson is de compacte i20 het meest verkochte model binnen de Belgische Hyundai-rangen. Een deugddoende facelift moet de Koreaanse Poulidor helpen om de sterk oprukkende Kona achter zich te houden, maar vooral om klanten af te snoepen van zijn rechtstreekse rivalen. Want Hyundai heeft honger.

We kennen maar weinig segmenten waar de concurrentie zo bikkelhard is (en de marges zo piepklein) dan dat van de stadswagens. Die beperkte financiële bewegingsruimte dwingt de outsiders– tot nader order blijven de Volkswagen Polo, Renault Clio en Ford Fiesta de te kloppen namen – vaak tot achtervolgen, slechts een zeldzame witte raaf (denk maar aan de immens populaire Peugeot 206 destijds) bleek de voorbije decennia bij machte om de stedelijke pikorde grondig te verstoren.

Als Hyundai binnen afzienbare tijd daadwerkelijk de scalp van Toyota wil, dan moet het voor zijn vernieuwde i20 toch de grove middelen hebben bovengehaald?

Je had het antwoord al kunnen raden bij het zien van de foto’s: disruptief kunnen we de facelift van de i20 niet bepaald noemen. De Koreaanse stadsmus adopteert de Cascading-grille van zijn grotere broer i30, krijgt nieuwe lichtblokken achteraan en is voortaan verkrijgbaar met een tweekleurig dak, exact zoals de hippe tijdgeest het voorschrijft. Nog volgens diezelfde tijdgeest verdwijnen de dieselmotoren uit het aanbod, het motorenpalet bestaat voortaan uit een 1,2 liter-benzine met 75 of 82 paarden en de gekende 1.0 T-GDi turbodriecilinder met keuze uit 100 of 120 paarden. Naast de introductie van een (standaard) start/stop-systeem kan je die i20 1.0 T-GDi voortaan ook (optioneel) voorzien van de 7-DCT automaat met dubbele koppeling, meteen ook de versie die we meenamen voor een korte testgalop.

Vertel.

We trokken op pad met de 100 pk-versie, wellicht ook de configuratie waarvan Hyundai het gros van de exemplaren zal slijten. Die dappere driepitter brengt de slechts 1.110 kilogram wegende i20 best vlot van zijn plaats, daarbij geholpen door de snelle en haast onmerkbare gangwissels van de nieuwe 7-DCT-automaat. Het verbruik beteugelen blijft evenwel zijn hoofdbekommernis, al blijkt het opgegeven gemiddelde van 4,8 liter (111 g CO2/km) zoals wel vaker een utopie. Reken in de praktijk op een liter of 6, en da’s best een keurig resultaat.

Keurig is trouwens één van de bewoordingen die deze nieuwe i20 nog het best samenvatten, want ontgoochelen doet de Koreaanse Polo allerminst. De i20 rijdt volwassen, en heeft (met de door ons geteste 1.0 T-GDi althans) voldoende pit in huis om ook buiten de stadsmuren overeind te blijven.

Moet de Fiesta zich dan zorgen maken?

Maak je geen illusies: de Fiesta blijft de betere rijdersauto. De (herziene) stuurinrichting genereert nog steeds een wat afstandelijke indruk, idem dito voor het weinig frivole interieur, maar het volledige SmartSense-veiligheidsarsenaal (inclusief Forward Collision Avoidance Assist, Lane Departure Warning System, Driver Attention Warning en High Beam Assist), het vlot reagerende infotainmentsysteem met 7 inch touchscreen en de nieuwe connectiviteitsmogelijkheden (met onder andere Apple CarPlay en Android Auto) aan boord maken dat de i20 voortaan wel over toeters en bellen beschikt die je tot voor kort enkel in hogere segmenten kon aantreffen.

En dat vertaalt zich uiteraard in een hoger prijskaartje.

Liever (schakel-)lui dan moe? Dan hoef je zeker niet te twijfelen over de soepel schakelende 7DCT-automaat.

Vergelijken we de nieuwe i20 met een gelijkaardig uitgeruste voorganger, dan noteren we inderdaad een prijsverschil van grosso modo 300 euro. Peanuts dus, als je bekijkt welke technologie je er allemaal voor in ruil krijgt. De nieuwe i20 verlaat de showroom vanaf 15.099 euro (met de 75 pk sterke 1,2 liter in Air-basistrim), al zouden we je wel ten stelligste aanbevelen om meteen voor de 1,0 T-GDi in hogere Twist-configuratie te gaan. In dat geval betaal je nauwelijks 1.000 euro meer, maar krijg je naast een manuele airco, radio MP3 met usb-aansluiting en elektrisch bediende ruiten vooraan ook meteen een rijstrookassistent, mistlichten vooraan, een cruise control en parkeersensoren. Zoals gezegd strekt ook de automaat tot aanbeveling (zeker als je vaak in de stad rijdt), daar rekent Hyundai je zo’n 1.800 euro voor aan.

Een veilige keuze, dus?

Klopt, met de nieuwe i20 haal je een politiek correcte, budgetvriendelijke en degelijke b-segmenter in huis, die met z’n relatief lage gebruikskost en 5 jaar garantie (zonder kilometerbeperking) voor financiële gemoedsrust zorgt. Onderweg vergeet de Hyundai weliswaar nog steeds te begeesteren, al hebben we zo’n donkerbruin vermoeden dat de Koreanen nog wel ergens een gepeperde N-versie in hun hoge hoed hebben zitten…

Technische fiche Hyundai i20 1.0 T-GDi 7-DCT
Motor:
Opstelling en cilinderinhoud : Driecilinder in lijn turbobenzine 998 cm³
Vermogen: 100 pk bij 4.500 t/min
Koppel: 172 Nm bij 1.500 – 4.000 t/min
Transmissie:
Versnellingsbak: Zeventraps automaat
Aandrijving: Voorwielaandrijving
Wielmaat: 15″
Banden: 185/65
Chassis :
Vooras: MacPherson
Achteras: Torsieas
Remmen vooraan: Geventileerde schijven
Remmen achteraan: Schijven
Prestaties:
0 – 100 km/u: 11,4 sec
Topsnelheid: 182 km/u
Verbruik & CO2:
Gem. opgegeven verbruik: 4,8 l/100 km
Gem. testverbruik: : 6,1 l/100 km
CO2-uitstoot:
111 g/km
Afmetingen:
LxBxH : 4.035 / 1.734 / 1.474 mm
Wielbasis:
2.570 mm
Volume koffer: 326
Brandstoftank: 50 liter
Gewicht: 1.110 kg
Tarief:
Vanaf: 15.099 euro (1.2i 75 pk Air)
Prijs + opties testwagen: N.B.