De Fiat 500 mocht dan wel een succesvolle reïncarnatie zijn van het model uit de jaren ’50, vandaag zoeken heel wat mensen het liever wat hoger van de grond. Voor die bestuurders bouwde Fiat de 500X, een crossover-afgeleide van zijn retrokarretje, dat net zijn eerste facelift kreeg. Wij mochten hem aan de tand voelen in een trip door verleden, heden en toekomst.

Fiat 500XOp het eerste zicht lijkt Fiat zich er bij deze facelift vlug van te hebben afgemaakt. Buitenaf valt bijvoorbeeld enkel de nieuwe led-armatuur voor- en achteraan op, die hem esthetisch beter doet aansluiten bij de “gewone” 500. Daarnaast kreeg ook de Urban-versie (oftewel stadsversie) een nieuw bumperdesign, terwijl de stoerdere Cross en City Cross versies pronken met nieuwe beschermplaten.

Binnenin sluit de 500X dan weer nog wat meer aan bij het retrogegeven dat de 500-reeks zo populair maakt. Hier en daar vinden we dan nog wel wat harde plastics, maar de interieurelementen in koetswerkkleur, “bolle” knopjes onder het centrale scherm en stijlvolle 500-opschriften op het handschoenenkastje en de kopsteunen geven hem weldegelijk een retro-chique imago.

Geconnecteerd

Toch staat de 500X zeker met beide voeten in het heden dankzij een grondige technologische upgrade. Het uitzicht van het 7 inch grote infotainmentsysteem werd bijvoorbeeld fors opgefrist en heeft een eigentijdse look and feel. Connectiviteit met Apple Car Play en Android Auto is ook mogelijk, en je kan het systeem bedienen met je stem. Verbinding met het systeem is mogelijk via USB, AUX en Bluetooth.

Fiat 500X

En ook qua rijhulpsystemen maakte “het bolletje op steroïden” een stapje vooruit. Zo is de gefacelifte versie te verkrijgen met verkeersbordherkenning en de snelheidsadviseur die bestuurders de mogelijkheid biedt om hun rijsnelheid aan te passen aan de borden langs de weg. Daarnaast zijn ook bijvoorbeeld Lane Assist, een dodehoekherkenner en een automatische noodrem verkrijgbaar.

Vuurvliegjes

Heel wat kleine esthetische aanpassingen dus, maar de belangrijkste nieuwigheid bij deze facelift ligt ontegensprekelijk onder de motorkap. Door toedoen van WLTP krijgen we immers de introductie van twee nieuwe “Firefly” benzinemotoren, uitgerust met een benzinepartikelfilter. De ene is een 1.0 benzinemotor die 120 pk en 190 Nm levert. Die enéénliter is de eerste driecilinder die FCA introduceert (en ook beschikbaar is in de synchroon ontwikkelde Jeep Renegade).

Fiat 500XDe andere is een 1.3-liter viercilindermotor met 150 pk en 270 Nm, gekoppeld aan een automatische DCT-zesversnellingsbak met dubbele. Tot slot blijft ook de “oude”1.6 benzinemotor (dankzij een WLTP-upgrade) van de partij. Dieselrijders kunnen dan weer kiezen voor een 1.3-l MultiJet II (95 pk en 200 Nm), een 1.6-l MultiJet II (120 pk en 320 Nm) of een 2.0 MultiJet II (150 pk en 350 Nm). Zij kregen een SCR-katalysator en AdBlue-injectie om hun uitstoot van stikstofoxide te beperken.

Wij konden tijdens onze test de eerste twee benzinemotoren proberen in de Urban-uitvoering van de 500X en waren vooral te spreken over de inspanningen die Fiat leverde op vlak van geluids- en trillingsbeperking. Zowel in de stad als op de autosnelweg is er nauwelijks enige vorm van trilling of overdreven geluid waar te nemen.

Stadsrakker

De motor en bij uitbreiding de gehele wagen lijkt echt gemaakt met het oog op het stadsverkeer. Stille motoren, die zich vermogend genoeg weten voor de binnenstad, dicht op elkaar liggende versnellingen en een wendbaar stuurgedrag zorgen voor voldoende beweegkracht voor de Urban Jungle, zoals de marketeers die campagnes voor dit soort crossovers ontwikkelen de binnenstad graag noemen. Eenmaal buiten de stad merk je wel op dat de besturing iets te licht is en te weinig feedback geeft voor een sportieve rijstijl. En de automatische versnellingsbak in de 1.3 toont zich simpelweg te vaak (te) aarzelend.

Fiat 500X

Conclusie

Met zijn persoonlijkheid spreekt de 500X meteen aan. Daarenboven toont hij zich ook echt op zijn gemak in de stad, onder meer dankzij zijn technologische update. Wanneer je op zoek bent naar een compacte crossover voor stadsgebruik, is deze Italiaan dan ook zeker het overwegen waard. Twijfel je nog tussen de drie- en de viercilinder, dan raden wij zonder verpinken die eerste aan, gekoppeld aan de manuele zesbak.

Technische fiche Fiat 500X 1.0 FireFly
Motor:
Opstelling en cilinderinhoud : Driecilinder in lijn turbobenzine 999 cm³
Vermogen: 120 pk bij 5.750 t/min
Koppel: 190 Nm bij 1.750 t/min
Transmissie:
Versnellingsbak: Zestraps manueel
Aandrijving: Voorwielaandrijving
Wielmaat: 16″
Banden: 215/60
Chassis :
Vooras: MacPherson
Achteras: Multi-Link
Remmen vooraan: Schijven
Remmen achteraan: Schijven
Prestaties:
0 – 100 km/u: 10,9 sec
Topsnelheid: 188 km/u
Verbruik & CO2:
Gem. opgegeven verbruik: 5,8 l/100 km
Gem. testverbruik: : N.B.
CO2-uitstoot:
133 g/km
Afmetingen:
LxBxH : 4.264 / 1.796 / 1.595 mm
Wielbasis:
2.570 mm
Volume koffer: 350
Brandstoftank: 48 liter
Gewicht: 1.320 kg
Tarief:
Vanaf: 17.990 euro (1.6 E-Torq Pop)
Prijs + opties testwagen: N.B.