Na vier jaar is de Renault Kadjar – voor de niet-ingewijden: dat is een Nissan X-Trail met een Frans paspoort – toe aan een tussentijdse update. Met de nieuwe 1.3 TCe-turbobenzine en een grondig opgewaardeerd interieur moet de Franse avonturier zich weer kunnen meten met de beste leerlingen uit de grote SUV-klas.

Op uiterlijk vlak herken je de Kadjar ‘Phase 2’ aan de vernieuwde lichtsignatuur, herwerkte bumpers en wat extra chroomaccenten, typische facelifttaal die meestal gewoon moet verbloemen dat de basis eigenlijk geen haar veranderd is. Dat is echter niet zo in het geval van de Kadjar, want de Fransen maken van de (WLTP-)gelegenheid gebruik om de nieuwe 1.3 TCe – die in samenwerking met Mercedes-Benz ontwikkeld werd – onder de motorkap te lepelen. Net als bij de Scénic is de nieuwe turbobenzine verkrijgbaar in vermogenversies van 140 en 160 pk, beide kunnen optioneel gekoppeld worden aan een EDC-automaat. Ook aan dieselzijde valt er (een beetje) nieuws te rapen: de 1.5 DCi wint 5 pk’s (van 110 naar 115 stuks) en 10 Nm aan koppel en krijgt een SCR-katalysator (Adblue) om de NOx-emissies in te dijken. De 1,6 liter grote topdiesel wint zelfs 20 pk, en komt voortaan uit op 150 stuks.

Naast bovengenoemde mechanische updates probeert Renault vooral zieltjes te winnen met een grondig herwerkt interieur: zo noteren we niet alleen nieuwe zetels met een verbeterde modulariteit, maar ook een nieuwe middenconsole met een wat moderner ogend infotainmentsysteem. De vernieuwde Kadjar beleeft (uiteraard) zijn debuut op het Salon van Parijs in oktober, tegen begin volgend jaar zou de Franse SUV ook in ons land zijn opwachting maken.