De talloze teasers mogen de digitale vuilbak in, nu Mercedes-Benz eindelijk alle officiële informatie over zijn nieuwe GLE heeft gelost. Inclusief een arsenaal aan technologie waar ze in Silicon Valley alleen maar jaloers op kunnen zijn.

Het volk – althans, het kapitaalkrachtigere deel ervan – heeft SUV’s nodig. Hoe meer, hoe liever. En grote, liefst. Om aan die ‘nood’ te voldoen, introduceerde BMW zopas zijn nieuwe X5, terwijl Audi zijn showrooms dezer dagen volstouwt met de eerste exemplaren van de Q8. De nieuwe Mercedes-Benz GLE arriveert een fractie later op het feest… al is hij niet van plan om zich de zuurkool van zijn braadworst te laten eten.

De vernieuwde GLE, die begin 2019 op de Belgische markt wordt geïntroduceerd, zet volop in op technologie om zijn suprematie in het SUV-segment af te dwingen. Zo is de GLE 450 4MATIC, in afwachting van diesel- en AMG-varianten de enige beschikbare motorisatie, voorzien van een zes-in-lijn benzinemotor met 367 pk en de EQ Boost-functie, een mild hybride ondersteuning die tijdelijk 22 pk en 50 Nm levert om de alweer 8 centimeter langere kolos vlot te trekken. Die extra centimeters laten overigens een derde zetelrij toe, terwijl het koffervolume voortaan 825 tot 2.055 liter slikt. Schakelen doe je standaard via de negentrapsautomaat.

MBUX

Onder het beduidend minder hoekige design, dat overigens ook de luchtweerstand ten goede komt, schuilen echter nog veel meer technologische gizmo’s. De nieuwe digitale boordplank met twee 12,3 inch grote schermen is (uiteraard) van de partij, net als de veelbesproken MBUX-interface, een digitale assistent die je eindeloos kan commanderen door ‘Hey Mercedes!’ te kwelen en je persoonlijke wensen over te maken. Computeremancipatie? (Nog) niet aan de orde.

Semi-autonoom

Op rijtechnisch vlak noteren we verder de introductie van het ABC (voor Active Body Control) om koetswerkrol in te dijken en een nieuwe Road Surface Scan, dat oneffenheden vroegtijdig detecteert en de ophanging aanmaant om erop te anticiperen. (Semi-)autonome rijhulpjes zijn er natuurlijk ook, dankzij een samenspel van alle aanwezige sensoren, lidars en camera’s is de GLE in staat om tot snelheden van 60 km/u volledig zelfstandig door de dagelijkse file te glijden.