Citroën (en bij uitbreiding de hele PSA-groep) mag ons de voorbije jaren dan wel getrakteerd hebben op een paar originele en best wel succesvolle modellen, de hybride trein hebben de Fransen intussen wel grandioos gemist. Achter de schermen is de remonte daarentegen ingezet, op het Salon van Parijs mag de begin 2020 verwachte C5 Aircross PHEV ook al even op het voorplan treden.

Hoewel Citroën officieel nog over een ‘studiemodel’ spreekt, zitten we wel degelijk naar een zo goed als productieklare C5 Aircross met plug-in hybride techniek te kijken. Het wordt de eerste in een lange rij van elektrische en plug-in hybride modellen, tegen 2025 moet namelijk elke Citroën over een dergelijke aandrijflijn beschikken. Tijd dus om de spuuglelijke stickers even weg te denken, en te kijken wat deze C5 Aircross Hybrid Concept ons onderhuids te vertellen heeft.

50 kilometer elektrisch

De basis van de plug-inversie van de C5 Aircross (die overigens ook dienst zal doen onder de Peugeot 3008, Opel Grandland X en DS 7 Crossback) wordt gevormd door de 1,6 liter turbobenzine van 180 pk. De verbrandingsmotor krijgt bijstand van een 109 pk sterke elektromotor, wat resulteert in een systeemvermogen van 225 pk en 337 Nm. Om de CO2-emissies onder de magische grens van 50 g/km te houden en in 2020 dus nog steeds in aanmerking te komen voor het fiscale gunstregime, voorziet Citroën een 13,6 kWh sterke batterij die onder de achterbank huist. Met de specifieke EV-modus ingeschakeld, moet de C5 Aircross tot slot in staat zijn om zo’n 50 kilometer emissievrij te rijden tot een snelheid van 135 km/u.