Test Jeep Renegade: Stadsrebel met terreinervaring

439

De letterlijke vertaling van Renegade is “afvallige”, maar met een beetje goede wil kan je er ook rebel of outlaw van maken. Dat klinkt alweer een stuk stoerder. En stoer is hij wel, die Jeep Renegade, ook in zijn nieuwe jasje.

Hij is nog maar vier jaar oud, en ook vandaag nog een flink verkoopsucces. Maar zoals de geplogenheden in de automobielindustrie het willen, is het alweer tijd voor een midlife update. Met zijn compact-vierkante verschijning weet de Renegade zich nog steeds te onderscheiden van de concurrentie, dus heeft men voor deze update de aanpassingen beperkt tot een nieuw radiatorrooster met zeven spijlen, een nieuw koplampdesign met full-led lichten (geïnspireerd op de jongste generatie Wrangler) en 19-duimsvelgen voor de Limited-edition. Ook achteraan wordt uit het Wrangler-vaatje getapt met nieuwe kruisvormige achterlichten. Binnenin heb je het met een groter centraal display wel gehad qua visuele retouches.

1-liter… maar niet aan de pomp

Een beperkte cosmetische opsmuk dus, maar toch is er meer nieuws te melden… en daarvoor moeten we onder de motorkap kijken. De Renegade krijgt immers twee nieuwe turbobenzinemotoren uit de MultiAir-familie. Dat die niet van Amerikaanse maar van Fiat-makelij zijn, merk je alleen al aan de cilinderinhoud: een 1-liter driecilinder in vermogensversies van 115 en 120 pk en een 1,3 liter viercilinder van 150 of 180 pk. Idem voor de versnellingsbakken. Naast een klassieke manuele zesbak kan je de Renegade bestellen met een gerobotiseerde bak met dubbele koppeling (o.a. bekend van op de Tipo) tot zelfs een negentrapsautomaat, maar die laatste is alleen gereserveerd voor de krachtigere versies van de 1,3 liter.

Dat Fiat kleine pareltjes kan maken, wisten we al. En tijdens een eerste test waren we dan ook vooral onder de indruk van de 1-liter: pittig zonder kortademig te zijn en voor een driecilinder zelfs behoorlijk stil en zonder merkbare trillingen. Het enige manco: een kleine cilinderinhoud staat niet gelijk aan een matig verbruik. Met een zware rechtervoet gaat het moeiteloos richting 9 l/100 km en zelfs iets meer. Hou je het wat beschaafder, dan krijg je hem zelfs moeilijk onder de 7 l/100 km.

Mik je op zuinigheid, dan kan je beter kiezen voor de bijgewerkte 1.6- en 2.0 MultiJet II-dieselmotoren met SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction). Alle motoren voldoen aan de Euro 6d-normen.

Terreinmonster(tje)

Waar de Renegade zeker het verschil maakt met de softroaders in zijn klasse, is in het terrein. Je kan de Renegade nog steeds in 4×4-versie bestellen (maar niet in combinatie met de 1-liter) en tijdens een vermakelijk offroad-uitstapje op het oefenterrein van de Fiat-groep in Balocco wist hij ons te overtuigen van zijn kwaliteiten naast de weg. Met Active Drive en Active Drive Low heb je de keuze tussen twee offroad-rijmodi. Het ene is volautomatisch, het andere heeft kruipverhoudingen die deze stadsrat veranderen in een terreinmonstertje. Met Jeep Skills hebben de Amerikanen ook een eigen app uitgewerkt die praktische feedback geeft over het terreinrijden geeft. Technisch mag deze Renegade dan wel op het platform van de Fiat 500 staan, de Amerikanen gooien genoeg Jeep-DNA in de mix voor een volwassen 4×4-ervaring.

Rijassistentie en multimedia

Op het vlak van rijhulpsystemen had de Renegade wel een inhaalbeweging te maken en dat is bij deze gebeurd: actief ingrijpende rijvakassistentie en een adaptieve cruisecontrol, die zelfs in combine kan gaan met verkeersbordherkenning.

De Renegade vindt wel wat weerklank bij het hippe jonge volk en dan is het belangrijk om mee te zijn in het departement connectiviteit en multimedia. En daar stelt de Renegade zeker niet teleur: je kan kiezen tussen een groot of een kleiner aanraakscherm (5 of 8,4 inch) en qua connectitiveit is het pure weelde. Facebook, Spotify, Deezer is, … via je smartphone (en de download Uconnect LIVE) kan je hun diensten rechtstreeks via het infotainment benutten.

Besluit

De “nieuwe” Jeep Renegade moet het niet hebben van een grote ommezwaai. Dat zou – gezien zijn populariteit – ook een strategische vergissing zijn. Maar toch gooit Jeep genoeg nieuwe elementen in de mix om hem voor de komende jaren hoog in de verkoopstabellen te houden.

 

Technische fiche Jeep Renegade
Motor:
Opstelling en cilinderinhoud : 1-liter driecilinder in lijn turbobenzine
Vermogen: 120 pk
Koppel: 190 Nm
Transmissie:
Versnellingsbak: zesbak manueel
Aandrijving: Voorwielaandrijving
Wielmaat: NB.
Banden: N.B.
Chassis :
Vooras: MacPherson
Achteras: Torsieas
Remmen vooraan: Geventileerde schijven
Remmen achteraan: Schijven
Prestaties:
0 – 100 km/u: N.B.
Topsnelheid: N.B.
Verbruik & CO2:
Gem. opgegeven verbruik: N.B.
Gem. testverbruik: : 8 l/100 km
CO2-uitstoot:
N.B. g/km
Afmetingen:
LxBxH : N.B.
Wielbasis:
N.B.
Volume koffer: N.B.
Brandstoftank: N.B.
Gewicht: N.B.
Tarief:
Vanaf: 20.400 euro
Prijs + opties testwagen: N.B.