Het zijn belangrijke, ja zelfs cruciale weken in autoland. In navolging van Mercedes-Benz heeft ook Audi zopas zijn eerste elektrische SUV onthuld, twee modellen die het pad moeten effenen voor een hele lading – heb je ‘m? – aan nieuwe premium-EV’s. Of het dan wel de moeite loont om nu al te investeren in zo’n Audi e-tron? Wij vlooien het uit aan de hand van 7 criteria.

Ben je graag als eerste op de hoogte van het autonieuws? Schrijf je dan in op één van onze newsletters.

1. Design
Voor de looks van zo’n elektromobiel moet je het alvast niet meer laten, deze Audi e-tron lijkt in niets meer op de elektrische gedrochten die sommige constructeurs – we hebben nog altijd nachtmerries over de Mitsubishi i-MiEV – een tiental jaar geleden al op de markt loslieten. De e-tron herneemt gelukkig (?) de stijlcodes die Audi voor de rest van zijn SUV-gamma heeft uitgewerkt, met een lichtgrijs Singleframe-rooster, gespierde flanken en een achterdiffusor die de luchtweerstand helpt te reduceren tot 0,27 Cx. De 4,9 meter lange SUV komt in 12 verschillende kleuren op de markt, het Antigua Blue van de wagen op de foto blijft uitsluitend voorbehouden aan de e-tron.

2. Interieur
Een Audi koop je natuurlijk niet zozeer voor de originaliteit van zijn vormgeving, wel voor de ongeëvenaarde bouwkwaliteit die de heren (en dames) op de interieurafdeling doorgaans afleveren. Ook de e-tron pakt uit met zijn hoogstaande afwerking, één die vrolijk verder borduurt op de binnenhuisarchitectuur die we al aantroffen in de cocons van de A6, A7 en Q8. Wel nieuw zijn de oranjekleurige stiksels die contrasteren met de witte lederen zetels, die moeten je er dan weer aan doen herinneren dat er elektriciteit door de aderen van je Audi e-tron stroomt. Het geheel oogt alleszins knap, al dien je er ook wel rekening mee te houden dat je hier allicht niet naar een basismodelletje zit te kijken…

Het beeld van de digitale achteruitkijkspiegels wordt rechtstreeks geprojecteerd op de oled-schermen aan weerszijden van de cockpit.

3. Technologie
De Audi e-tron rust op het gekende MLBevo-platform (dat we ook terugvinden onder de Volkswagen Touareg, Audi Q7 en Porsche Panamera, nvdr), een basis die daarentegen wel de nodige aanpassingen onderging om het ruim 700 kilogram wegende accupakket te kunnen huisvesten. Voor het rijcomfort zorgt een adaptieve ophanging met luchtveren, die je kan bedienen via de zeven rijmodi van het Audi Drive Select-programma. Naast de stilaan obligate connectiviteitssnufjes pakt de e-tron ook uit met virtuele buitenspiegels, die hun camerabeelden rechtstreeks projecteren op de oled-schermen aan de binnenzijde van de portieren. Gewoon, omdat het kan (en sinds kort ook wettelijk mag).

4. Autonomie
Dat de elektrische auto stilaan zijn weg begint te vinden naar het grote publiek, is natuurlijk grotendeels te danken aan het wegvallen van zijn grootste handicap: de actieradius. Net als de Mercedes-Benz EQC en de Jaguar I-Pace pakt ook deze e-tron uit met een meer dan respectabele autonomie, zo zou de 402 pk sterke aandrijflijn het volgens de nieuwe WLTP-cyclus ruim 400 kilometer uitzingen dankzij een 95 kWh sterk batterijpakket. Ook voor de lange oplaadtijden belooft Audi beterschap, met een fast charging-systeem dat laadsnelheden tot 150 kW mogelijk maakt.

5. Rijplezier
Audi wil zijn Vorsprong durch Technik-adagium ook in het elektrische tijdperk overeind houden, de constructeur hamert dan ook op de rijdynamische kwaliteiten die de nieuwe e-tron zou – we kunnen niet wachten om het eigenhandig te verifiëren – etaleren. Bovenop het lage zwaartepunt van de e-tron wijst Ingolstadt vooral op de efficiëntie van het nieuwe Quattro-systeem, dat via een elektromotor op elke as voor permanente vierwielaandrijving zorgt. De cijfers ogen alvast netjes, met een beloofde spurt van 0 tot 100 km/u in 5,7 seconden en een (begrensde) top van 200 km/u.

6. Made in Belgium
Van een beetje gezond chauvinisme is volgens ons nog geen enkele Fransman doodgegaan, ook wij mogen dus gerust trots zijn op het feit dat Audi zijn eerste in serie produceerde EV aan ‘onze’ fabriek in Vorst heeft toevertrouwd. De volledig CO2-neutrale productie is er inmiddels opgestart, tegen het einde van dit jaar zouden de eerste klanten hun e-tron al in ontvangst mogen nemen. Volgend jaar wordt het EV-gamma overigens aangevuld met de eveneens in Vorst geproduceerde e-tron Sportback, een SUV-coupé die van dezelfde bouwstenen gebruik zal maken.

7. Prijs
Vooraleer je naar je dichtstbijzijnde Audi-dealer holt om je exemplaar te reserveren, wil je misschien toch graag weten hoeveel je dat allemaal gaat kosten? Wel, Audi rekent je minstens 82.400 euro aan om je bestelbon richting Vorst te sturen, een aardige som die wellicht nog snel zal oplopen nadat je jezelf door de eindeloze optielijsten gewurmd hebt. Ter vergelijking: een Jaguar I-Pace verlaat de showroom voor net geen 80.000 euro, terwijl Hyundai je voor een al wat democratischere Kona Electric ‘slechts’ 34.999 euro afhandig maakt. Maar dan prijken er natuurlijk geen vier ringen op de neus…