Seat Tarraco: de SUV valt niet ver van de boom

834

Wat begon met de Skoda Kodiaq en later uitgroeide tot de Volkswagen Tiguan Allspace, krijgt nu ook een Spaans vervolg in de vorm van de Seat Tarraco.

Het industriële uitwisselingsprogramma dat Volkswagen voor zichzelf en zijn dochtermerken heeft uitgedokterd, draait inmiddels op volle toeren. Na de stadswagens (Volkswagen Polo, Seat Ibiza en Skoda Fabia), de compacte SUV’s (Volkswagen Tiguan, Seat Ateca en Skoda Karoq) mogen we sinds vandaag ook bij de grote SUV’s over een triumviraat spreken, nu de Seat Tarraco de technisch verwante Skoda Kodiaq en Volkswagen Tiguan Allspace vervoegt. De ruime zevenzitter op MQB-basis introduceert wel een nieuwe vormtaal voor het Spaanse merk, zo valt er dus toch nog wat nieuws te vertellen.

Zoals je reeds op de foto’s kon zien, onderscheidt de Seat Tarraco zich van zijn Duitse en Tsjechische neef via een wat spitsere snoet met driehoekige led-dagrijlichten, terwijl we de doorlopende lichtstrip achteraan wellicht ook op andere toekomstige Seat-modellen zullen terugzien. De Tarraco is met z’n 4,74 meter ook zo’n 4 centimeter langer dan de Kodiaq, dat doet qua laad- en zitruimte alleen maar het beste verhopen.

Gebarenbediening

Binnenin adopteert de Tarraco het gekende Volkswagen Active Display (dat voor de gelegenheid Seat Virtual Cockpit werd gedoopt) met 10,25 inch groot display. Kies je ook voor het 8 inch metende Navigation Plus-systeem, dan krijg je meteen ook de eerste Seat die met gebarenbediening is uitgerust. Iets om ’s zaterdags mee uit te pakken aan de toog van je stamkroeg, quoi.


Er zullen bij de lancering begin 2019 twee benzines worden aangeboden: een 1.5 TSI met een vermogen van 150 pk die gekoppeld wordt aan een manuele zesbak, en een 2.0 die zijn 190 pk vermogen via een DSG 7-automaat en 4Drive-vierwielaandrijving overbrengt. Er zijn ook twee dieselopties, allebei 2.0 TDI’s, met respectievelijk 150 en 190 pk, die laatste komt steevast met 4Drive en DSG 7-versnellingsbak. Later zal de Tarraco ook worden aangeboden met alternatieve aandrijftechnologie.