Het moment van de elektrische waarheid komt dichterbij, ook bij Peugeot maken ze zich klaar om hun nieuwe stekkerbrigade op de wereld los te laten. Maak kennis met de 508 en 3008 GT Hybrid4!

We hebben er even moeten op wachten, maar intussen draait de elektrificatiemolen ook bij PSA op volle toeren. Vorige week was er al de presentatie van de Citroën C5 Aircross Hybrid Concept, vandaag kondigt Peugeot nieuwe plug-in hybride versies aan van zowel de 508 als de 3008, die in de herfst van 2019 op de markt zullen verschijnen.

Hybrid of Hybrid4

Peugeot splitst zijn plug-in hybride verhaal op in twee hoofdstukken, beide met de 1.6 PureTech-motor als technische basis. In het geval van de voorwielaangedreven Hybrid-versie beschikt de turbobenzine over 180 paarden, bijgestaan door een 110 pk sterke elektromotor in de versnellingsbak. Die haalt zijn energie dan weer uit een 11,8 kWh grote accu, waarmee je een afstand van 50 kilometer volledig elektrisch zou kunnen overbruggen. Schakelen gebeurt via de gekende EAT8-achttrapsautomaat, al verruilt die zijn klassieke koppelomvormer wel voor een natte meerplatenkoppeling voor een verbeterde reactiviteit en 60 Nm extra koppel. De gemiddelde CO2-uitstoot bedraagt 49 g/km, net voldoende om ook na 2020 in aanmerking te komen als plug-in hybride.

Specifiek voor de Peugeot 3008 komt er ook een extra krachtige GT Hybrid4-variant met vierwielaandrijving, die dankzij een 200 pk sterke turbobenzine, een sterkere batterij (13,2 kWh) en een extra elektromotor op de achteras uitkomt op een systeemvermogen van 300 pk en een elektrische autonomie van 40 kilometer. Daarmee moet de Franse SUV in staat zijn om vanuit stilstand richting 100 km/u te snellen in 6,5 seconden.

Van plan om binnenkort een nieuwe wagen te kopen?
Bereken hier bliksemsnel je autolening!