Nissan duikt onder de kap van de Qashqai om de 1.5 dCi in regel te brengen met de Euro 6d TEMP-emissienormen, mechanisch gewriemel dat je in één klap nog wat extra vermogen oplevert.

Net als zijn Franse neef is ook de Nissan Qashqai toe aan een mechanische update, zodat ook de 1.5 dCi van de Japanse SUV voortaan voldoet aan de nieuwe Euro 6d TEMP-emissienormen. Daarvoor zouden zo’n 90 procent van de onderdelen vernieuwd zijn, bovendien is de zelfontbrander voortaan uitgerust met SCR-technologie (AdBlue) om de NOx-emissies terug te dringen.

Meer vermogen

Hoewel je de impact van die technische ingrepen (nieuwe oliekoelermodule en oliefilter, dual mass-vliegwiel, vacuümpomp en hogedruk brandstofpomp, …) in de praktijk nauwelijks gewaar zal worden, gaat de upgrade wel gepaard met een (minieme) vermogenwinst. Net als bij de Renault Kadjar levert het blokje voortaan 115 in plaats van 110 paarden, terwijl een nieuwe overboostfunctie tijdelijk voor 5 extra pk’s en 25 extra Newtonmeters kan zorgen. Het verbruik bedraagt – gemeten volgens de nieuwe WLTP-cyclus – 4,0 l/100 km, de prijzen starten bij 25.840 euro.