Hou je vast aan de takken van de bomen, want Volvo heeft zopas zijn nieuwe Cross Country-variant van de V60 voorgesteld. De obligate plastic bumperschilden, een grotere bodemspeling en vierwielaandrijving moeten de V60 omtoveren tot de natte droom van iedere boswachter, al zal de hogere SUV-factor hem ook bij de rest van het publiek geen windeieren leggen.


In navolging van de V90 krijgt ook de compactere V60 in de lente van 2019 het gezelschap van een avontuurlijk Cross Country-derivaat. Het recept is onderhand gekend: krik het onderstel zo’n 7,5 centimeter omhoog, doe je stijlvolle designbreak een stoer houthakkershemd aan en zorg ervoor dat je toekomstige klanten er – mochten ze dat ooit al in hun hoofd halen – ook wel eens een modderige boswegel mee kunnen bedwingen. De Volvo V60 Cross Country gaat zelfs nog een stapje verder, met dank aan standaard vierwielaandrijving, een elektronische afdaalhulp en een speciale offroad-modus met Corner Traction Control, een vectoriële koppelverdeling die de tractie op gladde en natte ondergrond moet bevorderen.

Aan de binnenzijde blijft alles dan weer bij het oude (en daar kunnen we eigenlijk absoluut niets op aanmerken), inclusief de gekende Sensus-interface en de recent geïntroduceerde Pilot Assist, die semi-autonoom rijden tot snelheden van 130 km/u mogelijk maakt.

Eerst diesel

Bij de lancering in april 2019 zal de Volvo V60 Cross Country beschikbaar zijn met de gekende D3- en D4-zelfontbranders, respectievelijk 150 en 190 pk sterk, naast de T5-turbobenzine met 250 pk. Pas in een later stadium volgen ook mild hybrids en de T8-plug-inversie.