Het gaat hard voor Jeep. In Europa gaan de verkoopcijfers de hoogte in, onder meer dankzij de Compass en de Renegade, die eerder dit jaar een facelift kreeg. Het nieuwste model van de Amerikanen dat onder het mes mocht, is de Cherokee. In het ijzersterk bezette segment van de compacte SUV’s krijgt die heel wat concurrentie uit Duitsland, Zweden en Japan, concurrentie die hij het hoofd wil bieden met een flinke dosis Americana.

Je vindt het haast standaard in elk persbericht over een nieuwe wagen: het woordje Premium. Ook in dat van de Jeep Cherokee valt het na amper één zinnetje: de Cherokee krijgt een nieuw, premium design, lezen we. En dat design begint al aan de neus van de wagen. Weg zijn de scherpe, onpersoonlijke koplampen en de nogal vreemd geplooide grille, de Yankee kijkt nu de wereld tegemoet met grote led-lichten en krijgt wat meer chroom rond de neusgaten van zijn nieuwgevormde snuit. En daarmee sluit hij meteen weer wat beter aan bij de rest van het Jeep-gamma.

Jeep CherokeeOok de achtersteven van de Yankee werd trouwens grondig hervormd. Hier vind je (haast verplicht bij een facelift) nieuwe lichtarmatuur en net als vooraan werden de ietwat vreemde designplooien gladgestreken. Een ingreep die bedoeld is om één van de grote problemen van de pré-facelift versie weg te werken: de beperkte kofferruimte. Die rekent zich met zijn 570 liter nu 70 liter groter dan voorheen en krijgt ook een paar opbergvakjes om iets praktischer voor de dag te komen. Iets dat je trouwens ook in de wagen opmerkt: je zit zeker niet om plaats verlegen.

Pure Yankee

Je kan zeggen wat je wil van die premiumclaim, maar esthetisch is de Cherokee er zeker op vooruitgegaan. Iets dat je ook binnenin opmerkt, waar de Amerikanen uitpakken met onder meer nieuwe, hoogwaardigere materialen rond de monden van de airco en zachtere materialen doorheen het interieur. Het hele binnenwerk doet trouwens enorm Amerikaans aan, met zijn glanzende plastics. De forse schakelpook, het kloeke stuurwiel en de grote knoppen op de middenconsole, noem maar op, vaak is het even zoeken, maar na verloop van tijd vind je moeiteloos je weg doorheen de Yankee. Hetzelfde geldt trouwens voor het design van het infotainmentscherm, de gekende UConnect, die al aan zijn vierde generatie toe is en heel wat functies herbergt. Al is het soms wat zoeken doorheen de vele menu’s, bijvoorbeeld naar de zetelverwarming. Gelukkig voorziet Jeep voor de meest gebruikte functies, zoals de airconditioning, nog fysieke knoppen.

Jeep Cherokee

Een “modderfiguur”

Onder de motorkap ligt dan weer de 2.2 liter MultiJet dieselmotor die we van bij nog wat FCA-producten kennen. In de Cherokee levert die 150 en 350 Nm of 195 pk en 450 Nm. In dat eerste geval wordt hij standaard gekoppeld aan een manuele zesbak, de laatste versie heeft recht op een automaat met negen verhoudingen. Beide varianten zijn zowel beschikbaar met voor- als vierwielaandrijving en beantwoorden aan de nieuwe Euro 6d-Temp normen. Verkies je eerder benzine? Dan zal je toch moeten wachten tot de 270 pk sterke 2.0 turbomotor in 2019 het gamma komt aanvullen. Over plug-in of elektrische versies werd met geen woord gerept tijdens de voorstelling.

Jeep CherokeeZeker bij forse acceleraties toont de dieselmotor zich wat lawaaierig. Iets dat des te meer wordt versterkt door de versnellingsbak, die geregeld hoog in de toeren blijft hangen (+2.200 t/min) bij lage snelheden. Daarenboven speelt zijn gewicht van bijna twee en een halve ton, dat je echt wel opmerkt wanneer je aan lage snelheden door de stad rijdt, geregeld op. De Cherokee gooit zich niet echt in een bocht, geeft niet echt het vertrouwen om er hard te gaan, maar hij gaat zeker niet meer overhellen dan de regel is in dit segment. En ook zijn 195 pk word je door zijn zwaarlijvigheid nooit echt gewaar.

Nee, dan blinkt de Cherokee eerder uit als comfortabele snelwegcruiser en natuurlijk, dat is hij haast aan zijn stamboom verplicht, als werkpaard tijdens het zwaardere werk. Off-road behoort de Yankee tot de besten van zijn segment, zeker wanneer je voor vierwielaandrijving kiest, met alle optionele hulpsystemen die daarbij horen. Moeiteloos sleurde het systeem ons door de meest modderige en steile Siciliaanse veldwegen. Het hoeft dan ook geen betoog dat de Cherokee vooral als werkpaard gebruikt zal worden, iets dat zijn sleepvermogen van 2,3 ton nogmaals bevestigd.

Jeep Cherokee

Conclusie

Hij ziet er wat beter uit, rijdt zeker niet slecht en is wat praktischer dan voorheen. De Jeep Cherokee is er met andere woorden dankzij zijn facelift op vooruit gegaan. Of dat genoeg is om uit te blinken in een segment waar de concurrentie gigantisch is, is nog maar de vraag. Zeker omdat de Amerikaan in alles meer dan degelijk is, maar nergens echt weet uit te blinken. Tenzij je tot de beperkte groep behoort die graag in de modder speelt, natuurlijk …

Technische fiche Jeep Cherokee 2.2L AWD AT 195 hp
Motor:
Opstelling en cilinderinhoud : 2.2 liter viercilinder in lijn turbo dieselmotor
Vermogen: 195 pk bij 3.500 t/min
Koppel: 450 Nm bij 2.000 t/min
Transmissie:
Versnellingsbak: Automatische negenbak
Aandrijving: Vierwielaandrijving
Wielmaat: 18″
Banden: N.B.
Chassis :
Vooras: MacPherson
Achteras: Multi-Link
Remmen vooraan: Geventileerde schijven
Remmen achteraan: Schijven
Prestaties:
0 – 100 km/u: 8,8 sec
Topsnelheid: 202 km/u
Verbruik & CO2:
Gem. opgegeven verbruik: 6,6 l/100 km
Gem. testverbruik: : 8 l/100 km
CO2-uitstoot:
175 g/km
Afmetingen:
LxBxH : 4.623 / 1.859 / 1.681
Wielbasis:
2.708
Volume koffer: 570 liter
Brandstoftank: 60 liter
Gewicht: 2.494 kilo
Tarief:
Vanaf: N.B.
Prijs + opties testwagen: N.B.