Een hoogdag in leasingland, want BMW heeft in Parijs zonet het doek getrokken van zijn zevende generatie 3 Reeks. De Beierse berline (en later ook de onvermijdelijke Touring) wil volgens zijn ontwerpers opnieuw de exponent van BMW’s Freude am Fahren-credo worden, om zo opnieuw de titel van meest begerenswaardige leasebak binnen te rijven.

BMW heeft natuurlijk een zekere reputatie hoog te houden in het fleetsegment, in ons land is de Beierse autobouwers véruit de populairste premiumconstructeur. Een groot deel van die fleetverkoop is natuurlijk voor rekening van de onvermijdelijke 3 Reeks, al meer dan 40 jaar de natte droom van elke m/v met talent.

Ook de nieuwe 3 Reeks zou over de nodige (rijders-)talenten moeten beschikken, daarvoor leunt de Beierse middenklasser op de CLAR-structuur van de grotere 5 Reeks, een verbeterde wielophanging, nieuwe dempertechnologie, een grotere spoorbreedte en – misschien nog het belangrijkste van allemaal – een lager gewicht: de nieuwe 3 weegt gemiddeld zo’n 55 kilogram minder dan zijn voorganger, hoewel hij wel langer (+ 7,6 centimeter) en breder (+ 1,6 centimeter) geworden is. Dankzij verbeterde aerodynamica (actieve koelsleuven, luchtgordijnen en een nagenoeg volledig vlakke bodemplaat) zakt de Cx-coëfficient tot 0,23, wat de 3 Reeks tot één van de meest gestroomlijnde berlines op de markt bombardeert.

Ligt het aan ons, of hadden deze lichtblokken evengoed op een Lexus kunnen zitten?

In het interieur introduceert BMW een zachte evolutie van de gekende, naar de bestuurder gerichte lay-out, aangevuld met een nieuw sportstuur, de nieuwste generatie van het iDrive-infotainmentsysteem en een nieuwe Intelligent Personal Assistent, het Beierse antwoord op het spraakgestuurde MBUX-systeem van Mercedes-Benz.

Motoren

Bij de lancering in maart 2019 (op de Touring-breakversie, de 4 Reeks Coupé en Cabrio en de M3/M4 is het nog even langer wachten) zal de nieuwe 3 Reeks leverbaar zijn in vijf verschillende motorisaties: aan benzinezijde maken de 320i met 2-liter viercilinder turbobenzine van 184 pk en de 258 pk sterke 330i de dienst uit, terwijl BMW meteen drie diesels (met Euro 6d-TEMP-stempel) in de strijd werpt: de 318d met 150 pk, de 320d met 190 pk en een 330d met zes-in-lijn en een cavalerie van 265 paarden. Voor fleetrijders die nogal begaan zijn met hun VAA, geven we tot slot nog mee dat de 318d op z’n zuinigst is in combinatie met de Steptronic-automaat (4,1 l/100 km of 108 g/km).