Er was een tijd waarin autobouwers grossierden in monovolumes, vandaag is het een begrip waar je eigenlijk liever niet meer mee geassocieerd wil worden. Ook de nieuwe B-Klasse meet zich maar al te graag een nieuwe identiteit aan, één die het midden houdt tussen een opgehoogde A-Klasse en een praktischere breakvariant.

Zeg dus niet langer gewoon monovolume tegen de Mercedes-Benz B-Klasse, de praktischere A legt – dixit Mercedes – de nadruk op sport in zijn vernieuwde Sport Tourer-versie. Daarvoor rekent de nieuwe B-Klasse in eerste instantie op het gezonde chassis van zijn compactere broer, waarrond de ingenieurs een veel praktischer gelijnde koets hebben gebouwd. De lagere daklijn en de smalle koplampunits zorgen weliswaar voor een iets sportievere pose, terwijl de lagere gordellijn het ruimtegevoel aan boord ten goede moet komen.

Met MBUX

We laten de buitenkant even voor wat hij is, want het interieur is natuurlijk de voornaamste reden waarom het merendeel van de klanten zal zo’n B- boven een A-Klasse zal verkiezen. Mercedes-Benz voorziet daarom in een vrij gelijkaardige cockpit, zij het aangevuld met een over 14 centimeter verschuifbare achterbank (vanaf midden 2019) en een groter kofferruim, dat minstens 455 en maximaal 1.540 liter kan slikken.


Net als bij de A-Klasse hebben klanten de keuze uit één of twee digitale schermen met diameters tussen 7 en 10,25 inch, die optioneel het gezelschap krijgen van een bijkomend head-up display. Ook de MBUX-interface met artificiële intelligentie is van de partij, waardoor je ook je B-Klasse met allerhande taken zal kunnen opsolferen via het ‘Hey Mercedes!’-commando.

Motoren

Bij de lancering is februari 2019 zal de B-Klasse leverbaar met vijf motoren, alle standaard gekoppeld aan een automatische transmissie met dubbele koppeling. De minst krachtige versies (zoals de samen met Renault ontwikkelde 1,33 liter-benzinemotor) doen het met de gekende 7G-DCT met zeven verhoudingen, de topdiesels krijgen een gloednieuw exemplaar met acht verzetten.

• B 180 (100 kW/136 pk, 200 Nm); met 7G-DCT
• B 200 (120 kW/163 pk, 250 Nm); met 7G-DCT
• B 180 d (85 kW/116 pk, 260 Nm); met 7G-DCT
• B 200 d (110 kW/150 pk, 320 Nm); met 8G-DCT
• B 220 d (140 kW/190 pk, 400 Nm); met 8G-DCT

Van plan om binnenkort een nieuwe wagen te kopen?
Bereken hier bliksemsnel je autolening!