In een wereld waarin technologie zich pijlsnel ontwikkelt en nieuwe crossovers en kleine SUV’s als paddenstoelen uit de lucht schieten, raakt een model al gauw achterop. Zeker wanneer je zeven dienstjaren op de teller hebt staan. Hoog tijd dus voor wat vernieuwing, moeten ze in Ingolstadt gedacht hebben. Enter: de nieuwe Audi Q3.

Wat meteen opvalt, is dat de Q3 wat opschuift richting de Q5, een groeischeut van 10 centimeter (tot 4,49 meter) is het rechtstreekse gevolg. Een logische stap ook, want ondertussen kreeg de Q3 onderin het Audi SUV-gamma het gezelschap van de compactere Q2. De Q3 lijkt dus eindelijk zijn plaatsje te hebben gevonden in het brede SUV-gamma van Audi. En dankzij de introductie van het MQB-onderstel groeit ook de wielbasis zo’n 7,7 centimeter mee, wat zowel de zitruimte als de moduleerbaarheid ten goede moet komen.

Audi Q3Het hoogpotige bolhoedje van weleer werd ingeruild voor een strakker design. Zo geven de grotere, octagonale grille, designlijnen op de motorkap en uitgebouwde wielkasten, een knipoog naar de allereerste Audi Quattro trouwens, hem een stoerder voorkomen. Achteraan zijn er dan weer minder wijzigingen op te merken. De nieuwe, doorlopende lichtunit die we op de andere dit jaar gelanceerde Audi-SUV’s zagen, de Q8 en de e-tron, blijft bijvoorbeeld afwezig.

Stijlvol of overdaad?

En de Q3 weet zich op nog andere vlakken te onderscheiden van de grotere, meer zakelijke modellen die Audi dit jaar lanceerde. Zo mocht het interieur van de Q3 wel wat speelser, met bijvoorbeeld extra stroken alcantara op de boordplank, rond de armsteun aan de deur en de stoelen. En daar stopt het niet bij, kijk maar naar de metaalaccenten rond de tellers, het centrale scherm, deur middenconsole, … overdaad voor sommigen, knap voor anderen.

Audi Q3

Ook de inrichting met twee centrale schermen die we kennen uit bijvoorbeeld de A6, A7 of A8 is afwezig. De Q3 doet het met maar één groot centraal scherm, dat best wel knap is om naar te kijken, met daaronder een reeks knoppen voor de belangrijkste functies, zoals de airco. Een inrichting die we trouwens ook al opmerkten bij de nieuwe Audi A1. Voor je neus komt dan weer standaard een digitale tellerpartij (een kleintje, voor de grote op de foto moet je bijbetalen), dat visueel een pareltje is.

Audi Q3Naast zijn frisse design, weet de Q3 ook te overtuigen met zijn praktische capaciteiten, en meer bepaald met zijn polyvalentie. Zo kan de achterbank voortaan via een rail verschoven worden, en dat over een afstand van 15 centimeter. Afhankelijk van de positie van die achterbank varieert de inhoud van de bagageruimte van 530 tot 1.525 liter. Met de bank rechtop in zijn voorste positie is de kofferruimte zelfs groter dan die van een Q5. Daarenboven heb je ook recht op heel wat opbergvakjes, waar je meer dan genoeg materiaal in kwijt kan.

Puike instapper

Bij de lancering in november biedt Audi de nieuwe Q3 aan met vier motorisaties: drie benzinemotoren (met een longinhoud van 1,5 of 2 liter) en een 150 pk sterke 2 liter-dieselmotor in combinatie met voor- of quattro-vierwielaandrijving. In december komt daar nog een 2.0 TDI met 190 pk bij. Qua overbrenging is er keuze uit een manuele zesbak of een S-tronic-automaat met zeven versnellingen.

Audi Q3Wij reden met de instapper, de 1,5 liter TFSI met 150 pk (oftewel de “35” in de nieuwe Audi-nomenclatuur). Op de bochtige, bijwijlen steile Italiaanse bergwegen was die wel af en toe wat kortademig, maar voor het Belgische verkeer heeft hij zeker voldoende longcapaciteit. Hetzelfde geldt voor de S-Tronic versnellingsbak: perfect voor de Belgische wegen, in de bergen is hij af en toe een beetje aarzelend.

Al hoeft dat de pret niet te drukken. De Q3 rijdt immers best wel prettig. De ingenieurs wisten een mooi compromis te vinden tussen comfort en dynamiek en gedraagt hij zich beheerst op het asfalt, zoals de meeste wagens met vier ringen. Hetzelfde geldt voor het typische Audi-stuurgedrag, dat net wat feedback mist. Maar versta ons niet verkeerd, er valt, zeker door zijn meer dan degelijke wegligging, best wat plezier te beleven met de Duitser.

Conclusie

Je merkt pas hoe verouderd de Q3 was, wanner je hem naast zijn opvolger zet. Zowel op het vlak van design, als de connectiviteit en het praktische aspect heeft de Audi duidelijk een stap vooruit gezet. Daarenboven onderscheidt hij zich binnenshuis ook meer en beter van de Q2. Alles is dus voor handen om een verkoopsucces te worden.

 

Technische fiche Audi Q3 35 TFSI
Motor:
Opstelling en cilinderinhoud : 1.5 viercilinder benzinemotor met turbo
Vermogen: 150 pk bij 5.000 – 6.000 t/min
Koppel: 250 Nm bij 1.500 – 3.500 t/min
Transmissie:
Versnellingsbak: Automatische zevenbak
Aandrijving: Voorwielaandrijving
Wielmaat: 17″
Banden: 215/65
Chassis :
Vooras: MacPherson
Achteras: Multi-Link
Remmen vooraan: Schijven
Remmen achteraan: Schijven
Prestaties:
0 – 100 km/u: 9,2 sec
Topsnelheid: 207 km/u
Verbruik & CO2:
Gem. opgegeven verbruik: N.B.
Gem. testverbruik: : N.B.
CO2-uitstoot:
N.B.
Afmetingen:
LxBxH : 4.484 / 1.856 / 1.616
Wielbasis:
2.680
Volume koffer: 530 liter
Brandstoftank: 58 liter
Gewicht: 1.570 kilo
Tarief:
Vanaf: 32.500 euro
Prijs + opties testwagen: N.B.