Test Mazda CX-3 1.8 SkyActiv-D: de ideale maten

490

Ruim drie jaar na zijn lancering zegent Mazda zijn CX-3 met een kwaliteitsinjectie én een nieuwe, grotere dieselmotor. Dat eerste kunnen we alleen maar toejuichen, maar wat dan gezegd over het tweede? AutoBuzz deed de test.

Hoe je het ook draait of keert, Mazda heeft de goeie flow al een tijdje te pakken. Nadat het zichzelf eerder al een weg baande naar de hogere regionen van het SUV-segment met de CX-5, past het nu krek dezelfde tactiek toe voor zijn compactere CX-3. Een operatie met inzet, want de twee SUV’s nemen samen meer dan de helft van de jaarlijkse Mazda-verkoop voor hun rekening. Veel verrassingen hoefden we bij aanvang van de perspresentatie dus niet te verwachten… tot de Japanners plots een nieuwe en zowaar grotere diesel uit hun hoge hoed toverden. Dat lijkt op het eerste gezicht de perfecte manier om de dieselfobe Europeanen binnenkort al krijsend uit de Mazda-showrooms te zien stormen – gelukkig weten ze daar in Hiroshima meestal wel waar ze mee bezig zijn.

Meer inhoud, minder dorst

De haren van de Mazda-ingenieurs komen al jaren spontaan overeind wanneer ze de concurrentie horen orakelen over downsizing, en de tijd blijkt hen stilaan gelijk te geven ook. De ervaring leert ons namelijk dat kleine turbomotoren zich maar al te graag laven aan de benzinedrank wanneer het tempo de hoogte ingaat, een ‘valse’ karaktertrek die sinds kort duidelijk af te lezen valt in de nieuwe WLTP-testcyclus. Bij Mazda, waar ‘rightsizing’ al jaren de norm is, blijft men daarom zweren bij de atmosferische 2.0 SkyActiv-G-motoren, in de vernieuwde CX-3 komen ze met vermogens van 121 of 150 paarden. Aan dieselzijde wordt de 1.5 SkyActiv-D zoals verwacht wandelen gestuurd, maar Mazda weigert – tot scha en schande van de niet altijd even goed geïnformeerde tijdgeest – de dieselmotor voorgoed de wacht aan te zeggen. Integendeel: de Japanners ontwikkelden een nagelnieuwe 1,8 liter grote zelfontbrander met 115 pk, 270 Nm en een Euro 6d TEMP-label, die dankzij een geoptimaliseerd verbrandingsprocédé en de toevoeging van een NOx-katalysator zuiniger, schoner en alerter zou presteren dan zijn voorganger. Tot zover de theorie.

Om het allemaal wat tastbaarder te maken, nodigde Mazda ons uit voor een eerste testgalop in Spanje, waar de rijderskwaliteiten van de speelse CX-3 nu eenmaal beter uit de verf komen dan op onze eivolle Belgische wegen. Naast de nieuwe zelfontbrander pakt de vernieuwde CX-3 dan ook uit met een geherkalibreerde stuurinrichting, aangepaste dempers en veren en een herzien GVC-systeem (G-Vectoring Control), kwestie van het Jinba Ittai-credo – de symbiose tussen mens en machine – nog wat meer eer aan te doen. De i-Activsense-veiligheidsuitrusting wordt uitgebreid met een adaptieve snelheidsregelaar met stop & go-functie (op de versies met automaat), een verbeterde noodremfunctie met voetgangerdetectie, dodehoekmonitor, een rijstrookassistent en verkeersbordenherkenning.

Ook de afwerking binnenin is, naar analogie met de CX-5 en Mazda6, van een heel ander allooi: beter ondersteunende zetels, een nieuwe middenconsole (de mechanische handrem verdwijnt ten voordele van een extra opbergvak) en een hoogwaardigere look & feel helpen de CX-3 aardig vooruit op de sociale ladder, al hoef je qua plaatsaanbod nog steeds geen wonderen te verwachten: zowel achteraan als in de koffer blijft de ruimte beperkt, terwijl de laaddrempel nog steeds aan de hoge kant is.

Wait for it

Nu goed, we waren niet naar Spanje gekomen om uit te vissen hoeveel trolleys er in onze CX-3 passen (twee, mocht je het je toch afvragen), wel om na te gaan of die nieuwe 1,8 liter-diesel überhaupt nog een bestaansreden heeft in een markt die de zelfontbrander de rug heeft toegekeerd. Voor de goede orde trokken we eerst nog even op pad met de gekende 2.0 SkyActiv-G benzines, die mede dankzij een betere geluidsisolatie – nog stiller functioneren dan voorheen, maar naar ons aanvoelen nog steeds wat punch ontberen om de van nature prettig sturende CX-3 op zijn volledige potentieel te kunnen rijden. Misschien ligt het aan ons, en zijn we het ‘uitwringen’ van zulke atmosferische benzines wat verleerd. Zou een turbodiesel misschien soelaas kunnen brengen?

Na onze eerste kennismaking zouden we zeker ‘ja’ durven zeggen, voor zover je je naald boven de 2.000 t/min houdt, tenminste. Onderin geeft de Japanse zelfontbrander niet thuis, waardoor je al gauw anderhalve liter meer achteroverslaat dan de 4,8 liter (NEDC 2.0) die Mazda opgeeft. Je krijgt wel meer daadkracht in ruil, bovendien verloopt de samenwerking tussen de dieselmotor en de optionele zestrapsautomaat ook een stukje efficiënter dan bij de benzineversies. Om maar te zeggen dat het dieselaandeel – dat bij de CX-3 op drie jaar tijd is teruggevallen van 59 naar 9 (!) procent – er binnenkort weer met rasse schreden op vooruit zal gaan. Zeker als je weet dat Mazda je nauwelijks 700 euro meer aanrekent (23.590 euro) dan voor de oude 1,5 liter, ondanks de upgrades inzake veiligheid en afwerking.



Conclusie

Hoeft er voor jou niet per se een Duits logo op de neus te prijken? Dan ben je bij Mazda aan het juiste adres, want net als met de Mazda6 en de CX-5 presenteren de Japanners met deze vernieuwde CX-3 één van de betere koopjes binnen zijn segment. En wat je dieselfobe buurman ook moge beweren: als je behoorlijk wat kilometers afmaalt… bestel er dan vooral één met een diesel onder de kap.

Technische fiche Mazda CX-3 SkyActiv-D 115 pk
Motor:
Opstelling en cilinderinhoud : Viercilinder-in-lijn turbodiesel 1.759 cm³
Vermogen: 115 pk bij 4.000 t/min
Koppel: 270 Nm van 1.600 tot 2.600 t/min
Transmissie:
Versnellingsbak: Manuele zesbak
Aandrijving: Vierwielaandrijving
Wielmaat: 17″
Banden: 215/60
Chassis:
Vooras: McPherson
Achteras: Torsieas
Remmen (voor): Geventileerde schijven
Remmen (achter): Volle schijven
Prestaties:
0 – 100 km/u: 10,5 sec.
Topsnelheid: 181 km/u
Verbruik en CO2:
Gem. opgegeven verbruik: 4,8 l/100 km
Gem. testverbruik: 6,2 l/100 km
CO2-uitstoot:
126 g/km
Afmetingen:
LxBxH : 4.275 / 1.765 / 1.535 mm
Wielbasis:
2.570 mm
Volume koffer: 350 – 1.260 liter
Brandstoftank: 44 liter
Gewicht: 1.307 kg
Tarief:
Vanaf: 17.990 euro (SkyActiv-G 121 pk SkyMove)
Prijs + opties testwagen: 30.990 euro