Dieselprijs op recordhoogte: zo bespaar je tot 350 euro per jaar

1143

Tenzij je met een Tesla rijdt, een fervente busreiziger bent of een tankkaart hebt, is het je waarschijnlijk ook al opgevallen: de dieselprijzen swingen de voorbije weken de pan uit. Benieuwd hoe je jaarlijks tot 350 euro kan besparen? Dat dachten we al…

1,634 euro, dat is de prijs die sommige tankstations je deze week aanrekenen voor een litertje diesel. Vanwaar komt die plotse prijsstijging? Tot wanneer zal die hausse blijven aanhouden? En wat kan je doen om je brandstoffactuur onder controle te houden?

1. De oorzaken

De verklaring van de recente prijsstijgingen is natuurlijk te vinden in de hogere marktprijzen voor ruwe aardolie. De voorbije maand is de prijs voor een vat olie met 9 dollar gestegen tot 84 dollar. Bovendien is de dollar wat sterker geworden ten opzichte van de euro, waardoor ook de wisselkoersen in ons nadeel spelen.

Toch moeten we de grootste oorzaak eerder in eigen land gaan zoeken, en meer bepaald bij de accijnzen. In 2012, toen een vat olie 115 dollar kostte, bedroegen de accijnzen ‘slechts’ 0,4277 euro per liter, daar waar de staat vandaag 0,6002 euro opeist. Dat betekent dat bijna één derde van de brandstofprijzen niet in NOx verdampt, maar rechtstreeks in onze staatskas verdwijnt. Die accijnsverhogingen zijn het gevolg van de taxshift, waarbij het cliquetsysteem het prijsverschil tussen benzine en diesel volledig heeft geneutraliseerd.

Jammer genoeg lijkt er niet meteen een kentering op komst. De productie van petroleum in Venezuela neemt af, terwijl de eventuele politieke sancties tegenover Iran nog meer druk zetten op de stijgende olieprijs.

2. De gevolgen

Die samenloop van omstandigheden resulteert in een situatie die de dieselwagens en -rijders konden missen als kiespijn. Door toedoen van Dieselgate – en de lastercampagne die erop volgde – hebben diesels al aanzienlijk ingeboet aan restwaarde, nu zien ze hun rendabiliteit nog verder aangetast door de hogere brandstofprijzen. Uit berekeningen van mobiliteitsclub VAB blijkt dat je vandaag al meer dan 210.000 kilometer moet afleggen met een dieselwagen vooraleer hij financieel interessanter wordt dan een vergelijkbare benzinewagen. Die berekening houdt weliswaar geen rekening met de BIV en de hogere onderhoudskosten van een dieselwagen.

Volgens de cijfers van VAB verbruikt een gemiddelde dieselwagen (5,5 l/100 km) vandaag 8,99 euro brandstof per 100 kilometer, terwijl een benzine (6,4 l/100 km) met 9,94 euro nauwelijks duurder uitvalt. Ter vergelijking: in 2016 bedroeg het verschil tussen beide nog 2,22 euro. Het verschil is dus meer dan gehalveerd.

De impact van de huidige brandstofprijzen op de jaarlijkse brandstoffactuur is veel groter voor dieselrijders. Dat komt omdat de gemiddelde dieselrijder 5.000 kilometer per jaar meer rijdt. Door dit hoger kilometeraantal heeft de dieselrijder jaarlijks natuurlijk een hoger brandstofverbruik (860 liter) wat in combinatie met de hogere pompprijs de totale brandstoffactuur met 448 euro deed stijgen ten opzichte van januari 2016. De benzinerijder verbruikt jaarlijks slechts 685 liter en betaalt slechts 171 euro meer in vergelijking met 2016.

3. De oplossing

Jammer genoeg hebben we nog altijd geen manier gevonden om water om te zetten in brandstof. De oplossingen om je brandstoffactuur naar beneden te halen zijn dus eerder beperkt, en beginnen eerst en vooral bij het terugdringen van het aantal afgelegde kilometers. Maak meer gebruik van carpooling of car sharing, of verplaats je gewoon te voet of met de fiets. Daarnaast loont het ook al de moeite om de prijzen van verschillende tankstations te vergelijken. Een pomphouder op het platteland zal doorgaans veel lagere tarieven hanteren dan een tankstation op de snelweg. Om te weten waar je in jouw buurt de laagste brandstofprijzen vindt, kan je ook altijd terecht op de website carbu.com.

En als je dan toch noodgedwongen de auto moet nemen, hou dan zeker de vuistregels rond eco-driving in het achterhoofd: anticipeer, reduceer je snelheid, schakel zo snel mogelijk op naar de hogere versnellingen, maak gebruik van de topografie, controleer regelmatig je bandendruk en probeer het aantal secundaire energievreters (airco, zetelverwarming, …) tot een minimum te beperken. Volgens Touring kan je op die manier al zo’n 1,5 l/100 km besparen, goed voor een jaarlijkse winst op je brandstoffactuur van 350 euro (bij een gemiddelde van 15.000 km/ jaar).