BMW X7 zweeft tussen fictie en werkelijkheid

2340

Als hun auto’s uit vlees en bloed bestonden, we zouden BMW – net als Mercedes-Benz overigens – al snel de schuld kunnen geven van onze (automobiele) overbevolking. Toch hebben de Duitsers in hun uitpuilende catalogus nog wat plaats gevonden voor een rijdend übermensch: een 7 Reeks op stelten.

Een mens zou zich kunnen afvragen waarom BMW, dat net als iedereen op een grootschalig elektro-offensief zit te broeden en moet opboksen tegen de vaak vijandige tijdgeest, zich nog stort op een decadent prestigeproject. Veel Europese consumenten zitten alleszins niet te wachten op een kolossale liefdesbaby tussen een X5 en een 7 Reeks, maar dat zal BMW braadworst wezen: in de opkomende markten vallen met dergelijke bombastische SUV’s immers behoorlijk wat boterhammen te verdienen.

Met de nieuwe X7 breidt München zijn SUV-gamma logischerwijze uit langs boven (een X0 zou een beetje dwaas klinken, toch?), met een 5,15 meter lange, 2 meter brede en 1,8 meter hoge moloch die minstens 2,4 ton op de weegschaal zet. 2.400 kilogram aan opulente luxe voor 7 passagiers, voor zover je de optionele derde zetelrij hebt aangevinkt tenminste. BMW benadrukt dat het om volwaardige zetels gaat, met armleuningen, bekerhouders en USB-poorten. Wij kennen alleszins weinig kroostrijke gezinnen die zich zo’n X7 zullen kunnen veroorloven, maar premium shuttlebedrijven zullen het zeker appreciëren dat de achterbank vervangen kan worden door twee, individueel regelbare zetels. Naargelang de gekozen configuratie varieert het laadvolume van deze X7 van 326 tot 2.120 liter.

Voor het overige belooft BMW natuurlijk hemel en aarde, gaande van een panoramisch dak en een airconditioning met vijf zones over exclusieve ledersoorten en een ‘Welcome Light Carpet’ tot en met een Bowers & Wilkins-geluidsinstallatie en een infotainmentsysteem voor de achterste inzittenden.

Grote nieren

Wie het merk een beetje kent, weet allicht dat het design zich sinds mensenheugenis laat kenmerken door de typische Hofmeister-knik aan de C-stijl en de met BMW-nieren gevulde grille. Die zijn er voor de gelegenheid nóg wat groter op geworden, voor finesse en elegantie ben je bij de X7 dus aan het verkeerde adres. Verder noteren we nog enkele trekjes die uit Stuttgart lijken te komen, een wielbasis van 3,10 meter en een doorlopende, chromen lichtstrip tussen de achterste lichtblokken.

Mechanische weelde

Achter de imposante nieren schuilt – noblesse oblige – imposante mechaniek, met traditionele V8- en zes-in-lijn motoren. Aan benzinezijde vinden we een V8 met 462 pk en een 340 pk sterke zescilinder, terwijl dieselrijders kunnen kiezen uit twee zespitters met 265 of 400 pk. Alle motoren worden gekoppeld aan de gekende ZF-bak met acht verzetten en een integrale xDrive-aandrijving. De sportievelingen (mochten die al een X7 overwegen) kunnen nog een elektronisch gestuurd M Sport-achterdifferentieel bijbestellen.

Om het ‘Freude am Fahren’-credo min of meer overeind te houden, rekent BMW onder andere op een adaptieve, pneumatische ophanging op beide assen, die de rijhoogte tot 80 mm kan bijstellen. De ellenlange optielijst bevat onder meer gestuurde achterwielen, elektronische antirolstangen en een Offroad-pack, dat laatste is echter niet beschikbaar op de krachtigste X7 M50d.

Ook lijst met rijhulpsystemen is indrukwekkend, en bevat onder meer semi-autonome rijfuncties, een Driving Assistant Professional met actieve stuur- en uitwijkhulp, een Lane Change Warning en Lane Departure Warning en Crossing traffic warning. Zelfs de voorrangsregels mag je gerust vergeten, de X7 wijst je erop wanneer je je medeweggebruiker beter even laat voorgaan…