Volkswagen T-Cross: Hippe stedeling

796

Gold de T-Roc tot voor kort als dé ultieme stads-SUV uit Wolfsburg, dan mag hij die fakkel nu doorgeven aan deze nog wat kleinere T-Cross. Hip, hip, hoera?

Gisteravond heeft Volkswagen in Amsterdam het doek getrokken van zijn vijfde en tevens kleinste SUV: de T-Cross. De 4,11 meter lange stadsrakker is zo’n 12 centimeter kleiner dan de daarnet al aangehaalde T-Roc, maar zou dankzij zijn 2,56 meter lange wielbasis toch over voldoende zit-, been- en kofferruimte moeten beschikken om met z’n vijven een stapje in de wereld te zetten. Het onderhuidse MQB-platform deelt de T-Cross met de Polo, beide wagens zullen overigens samen van de band gaan rollen in het Spaanse Navarra.

Frivool baasje
Bij de introductie van die nieuwe Polo viel ons al op dat Volkswagen (eindelijk) wat meer durf aan de dag had gelegd wat de interieuraankleding betreft, deze T-Cross mag ook op uiterlijk vlak wat meer frivoliteit uitstralen dan wat we van Wolfsburg helaas gewend zijn geraakt. De compacte SUV tapt op designvlak weliswaar uit gekende vaatjes, maar mede dankzij de nieuwe, doorlopende lichtstrip achteraan (een trucje dat ook Porsche en Audi bezigen om hun wagens optisch te verbreden) zorgt de T-Cross voor een welkome afwisseling in SUV-land. Ook het appelblauwzeegroene lanceringskleurtje doet zijn duit in het zakje, al betwijfelen we of veel klanten daar ook daadwerkelijk voor zullen opteren: Volkswagen mikt naar eigen zeggen (uiteraard) op hippe yuppies, al zou het ons allerminst verbazen dat het in de praktijk vooral actieve 50-plussers zijn die met getekende bestelbons zullen staan zwaaien…

Nu goed, ongeacht je leeftijd, geslacht of religie beschik je waarschijnlijk toch liever over wat plaats om je bagage, (klein-)kinderen of horlogedozenverzameling kwijt te raken. Volkswagen belooft ons dan ook opvallend veel binnenruimte, inclusief een over 14 centimeter verschuifbare achterbank die zich volgens een 60:40 verhouding laat neerklappen, en een koffer die van 385 tot 1.281 liter kan slikken. Het interieur an sich is niet meer, noch minder dan een doorslagje van de Polo, met het digitale Active Info Display en wat hippere, tweekleurige ‘design packages’ voor de hogere Life- en Style-uitvoeringen.



Motoren

Bij de lancering in april 2019 zal de T-Cross uitsluitend aangeboden worden met gekende TSI- en TDI-mechaniek, gaande van de 1.0 TSI met 95 of 115 pk over de 1.5 TSI met 150 paarden tot en met een 1.6 TDI-zelfontbrander met 95 paarden. Die laatste moet het, net als de minst krachtige benzine, met een manuele vijfbak zien te rooien, alle andere versies beschikken standaard over een zesbak. Een DSG-automaat met zeven verzetten staat op de optielijst, behalve voor de basis-TSI. Een Belgische lanceringsprijs moeten we jullie nog even schuldig blijven, maar de (vaak vergelijkbare) Duitse prijzen beginnen alvast bij de schappelijke som van 17.975 euro.