Met de verdwijning van de sympathieke Coupé-Cabriolets aan het begin van de jaren 2000 zagen we de populariteit van de cabrio beetje bij beetje afnemen. Toch voelden we aan onze kleine teen dat BMW zich niet tevreden zou stellen met maar één versie van haar 8 Reeks … 

Enkele dagen geleden wisten we onze hand te leggen op de eerste kiekjes die van de 8 Reeks Cabrio werden geschoten, alsook enkele technische details van de motor die ons opwacht. En we merken meteen op de foto’s op dat de achterkant, zeker met het dak weggeklapt, wat te druk lijkt door het overdreven lijnenspel.

Het design in zijn geheel blijft wel dicht bij dat van de ‘klassieke’ 8 Reeks, dus laten we kijken naar wat hem onderscheidt van zijn broertje, namelijk het stoffen dak. Dat heeft via een elektrische motor 15 seconden nodig om weg te klappen en dat bij snelheden tot 50 km/u. Het soepele dak is trouwens beschikbaar in het zwart of (optioneel) in een antraciet grijs effect. De windvanger is dan weer standaard, nekverwarming vooraan is optioneel. De achterbank is tot slot wegklapbaar in twee gelijke delen en zorgt ervoor dat je de 350 liter grote kofferruimte kan uitbreiden.

Voor de veiligheid en een strakkere wegligging is de onderkant van de wagen verstevigd, net als de stijlen van het raam. Ook ter bescherming rust BMW de 8 Reeks uit met een ‘rollover protection system’, dat twee pyrotechnisch versterkte aluminiumstangen achteraan doet uitklappen bij een koprol om de passagiers te beschermen.

Bij de lancering zijn er twee motorisaties beschikbaar: de M50i xDrive end e 840d xDrive, die respectievelijk 530 en 320 pk leveren, de koppelwaardes komen neer op 750 en 680 Nm.