Nadat McLaren met de Senna een straatlegale wagen bouwde die maximale prestaties op het circuit levert, nu volgt Woking logischerwijs met een wagen die van aan het begin ontwikkeld werd om te presteren als racebeest pur sang, zonder de restricties die met een weglegale wagen gepaard gaan.

En dat McLaren all the way is gegaan met de Senna GTR merk je meteen aan zijn cijfers: de vier liter grote V8 met twee turbo’s levert een fabelachtige 825 pk en 800 Nm koppel. Dat laatste is evenveel als de standaard Senna, het vermogen ligt een slordige 25 pk hoger.

De slicks van Pirelli en het lagere gewicht van de GTR zorgen daarenboven voor een nog betere wegligging dan de standaard Senna. En bij zulke prestaties hoort natuurlijk het juiste materiaal om de boel op tijd gestopt te krijgen: maar liefst 3 g aan longitudinale krachten krijg je te verwerken wanneer de nieuwste creatie uit Woking vol in de ankers gaat.

Ondersteboven rijden?

En dan moet het meest impressionante cijfer nog komen. Het bredere chassis met extra grote diffusor en complexe, actieve aerodynamica zorgen voor maar liefst 1.000 kilo aan downforce. Eén ton downforce! De discussie over of hij ondersteboven kan rijden, zal binnenkort waarschijnlijk wel losbarsten.

Als je dat zelf wil proberen, ben je trouwens hopeloos te laat. McLaren plant om 75 Senna GTR’s te bouwen, elk met een prijskaartje van 1,25 miljoen euro (belastingen uitgezonderd) en alle exemplaren hebben ondertussen al een baasje gevonden.