Je hebt waarschijnlijk al zelf de bedenking gemaakt: waarom leggen we geen zonnepanelen op de daken van elektrische wagens? Je zal sowieso je auto nog moeten opladen via het stopcontact, maar alle beetjes helpen, niet?

De Hyundai Motor Group, bestaande uit onder andere de merken Hyundai en Kia, is niet de eerste die dit idee in de praktijk wil omzetten. Toyota gebruikt al fotovoltaïsche cellen op de plug-inversie van zijn Prius en ook de exotische Fisker Karma haalde een deel van zijn elektriciteit uit de zon. Waar de Zuid-Koreanen wel de eersten in zijn, is in het uitbreiden van de techniek naar hun modellen met klassieke verbrandingsmotor.

Drie types zonnepanelen

“In de toekomst zullen er verschillende technologieën om energie te produceren geïntegreerd worden in auto’s, waaronder ook zonnepanelen. Daardoor gebruiken ze niet alleen passief energie, maar zullen ze ook actief energie produceren”, legt Jeong-Gil Park van de Hyundai-Kia-groep.

In de praktijk betekent dat dat de Zuid-Koreanen werken aan drie soorten zonnecellen:

  • een siliciumsysteem voor hybridewagens dat dagelijks 30 tot 60 procent van de batterij kan opladen afhankelijk van de weersomstandigheden.
  • een “transparant” systeem dat gebruikt kan worden op panoramadaken. Dit systeem is vanzelfsprekend minder krachtig en wil vooral de CO2-uitstoot van modellen met een verbrandingsmotor terugdringen.
  • een systeem dat niet alleen zonnepanelen op het dak heeft, maar ook op de rest van de wagen (bijvoorbeeld de motorkap). Dit systeem is het sterkste van de drie en zou dan ook vooral gebruikt worden bij elektrische wagens.