“Stop de dieselbashing”, dat is de boodschap die de ACEA, de Europese associatie van automobielconstructeurs, (opnieuw) de wereld instuurt. Bij wijze van argument haalt de organisatie de eerste uitslagen van de RDE (Real Driving Emissions Test) waarbij de uitstoot van NOx en andere fijne deeltjes wordt gemete. In oktober werden 270 wagens getest. En de resultaten zijn uitstekend voor dieselwagens …

Sinds 1 september 2017 moeten nieuwe modellen die op de markt komen de RDE test ondergaan in laboratorium- en reële condities. In 2019 moeten dan weer alle wagens op de markt slagen voor deze test. En die zegt: slechts 80 mg/km NOx in labo-omstandigheden, in reële condities mag een factor 2,1 worden toegepast (waardoor het maximum op 168 mg/km komt te liggen. Op 1 januari 2020 wordt die factor verlaagd naar 1,5 oftewel 120 mg/km.

Maar de resultaten van de homologatiecentra in de verschillende landen van de Europese Unie zijn een stuk gunstiger: het merendeel van de geteste modellen stoten vandaag al minder dan 80 mg/km uit in reële omstandigheden, oftewel de drempel die pas tussen 2021 en 2023 in voege zou treden!

Flinke investeringen

Die bemoedigende resultaten zijn nog positiever wanneer je weet dat de 270 geteste voertuigen eigenlijk “voertuigenfamilies” zijn. “Op die manier zijn eigenlijk al meer dan 1.200 wagens getest en compatibel bevonden met de RDE-normen”, legt Erik Jonnaert, secretaris-generaal van de ACEA uit. “De automobielconstructeurs hebben flink geïnvesteerd om snel en op grote schaal de emissie van NOx te reduceren. Daarom is het belangrijk dat we stoppen met de dieseltechnologie te demoniseren. In plaats daarvan moeten we het oude dieselwagenpark inruilen voor een met de laatste generatie aan voertuigen.”

De nieuwste generatie dieselmotoren respecteert dus de drastische normen die de autosector werden opgelegd en dat net op het moment dat ze verboden worden in veel steden. Laatste voorbeeld tot op heden: Parijs, waar dieselvoertuigen niet meer binnen mogen vanaf 2024!