De Britse verzekeraar Veygo heeft uitgezocht welke automerken het vaakst worden opgezocht via Google. En wat blijkt? De man en vrouw achter de laptop zoekt niet naar plaatjes van onbereikbare Lamborghini’s, Ferrari’s of Rolls Royces, maar naar betaalbaardere merken die we graag zelf op onze oprit zouden zien staan.

Wat meteen opvalt in de lijst, is dat het chauvinisme nauwelijks opspeelt in de meeste landen. Zo staat Hyundai in Tsjechië op één en niet Skoda en leidt Volkswagen de dans in Spanje en Italië. En in de pick-up gekke Verenigde Staten is noch Ford noch Chevrolet het populairst, maar … Toyota. Twee uitzonderingen op dat vlak: in Frankrijk en Zweden staan respectievelijk Renault en Volvo bovenaan. In landen die graag een voortrekkersrol spelen op het vlak van elektrische wagens, Nederland en Noorwegen om er twee te noemen, staat dan weer Tesla op kop.

De smaak van de Belg

En in België? Wij zoeken, net als onder meer Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk, op het wereldwijde web het vaakst naar informatie over Mercedes. Naast West-Europa presteert het merk met de ster trouwens ook sterk in Noord-Afrika. Globale winnaar Toyota haalt dan weer het meeste hits op Google in Noord-Amerika, Oceanië en het zuiden van het Afrikaans continent, terwijl Zuid-Amerika Aziatisch kleurt. BMW-bastions vinden we dan weer verspreid over het Midden-Oosten, Europa en Oost-Azië, terwijl Volkswagen vooral blijft scoren op het eigen continent. Tot slot stippen we aan dat in slechts twee landen een supercarmerk het populairst was: Lamborghini is met stip bovenaan te vinden in Venezuela en Pakistan.

Hieronder kan je de kaart van dichterbij bestuderen.