Mitsubishi L200 (2019): Japanse keikop

490

De Mitsubishi L200 (of Triton, zoals de pick-up in bepaalde werelddelen heet) blaast dit jaar 40 kaarsen uit. De ideale gelegenheid voor een tussentijdse facelift, één die de Japanse lastezel vooral op het asfalt wat meer manieren moet bijbrengen.

In de ‘traditionele’ segmenten – voor zover die nog bestaan – weet Mitsubishi nauwelijks weerwerk te bieden aan de gevestigde Europese waarden, gelukkig kunnen de Japanners bogen op hun jarenlange ervaring op vlak van 4×4’s en afgeleide pick-ups om hun graantje mee te pikken op de wereldwijde automarkt. In de globale verkoopcijfers moest de L200 vorig jaar enkel de Outlander laten voorgaan, na de introductie van deze nieuwe generatie hoopt de Japanse constructeur er jaarlijks zo’n 180.000 stuks van te slijten op meer dan 150 markten over de hele wereld. Kortom: een auto die brood op de plank moet brengen, zowel voor Mitsubishi als de overwegend professionele L200-klanten.

Op uiterlijk vlak introduceert de nieuwe L200 een evolutie van de gekende Dynamic Shield-vormtaal, waarbij vooral de frontpartij gretig gebruik maakt van designcues die afkomstig zijn van recente concept cars, zoals de e-Volution en GT-Phev. Bredere wielkasten en scherper gelijnde flanken onderscheiden de L200 duidelijk van zijn voorganger en de technisch gelijkaardige Fiat Fullback, een Italiaanse kopie wiens lot behoorlijk onzeker is geworden nu Mitsubishi integraal deel uitmaakt van de Renault-Nissan Alliantie.

Ook onzeker – en dat is toch wat verrassender – is de krachtbron die in de baai van de nieuwe L200 komt te liggen. De huidige 2,4 liter-dieselmotor voldoet niet aan de Euro 6d-TEMP normen, maar bij Mitsubishi lijken ze nog niet helemaal te weten (of ze willen het ons althans niet vertellen) of er een update van de huidige motorisatie, dan wel een volledig nieuwe (en allicht gedownsizede) zelfontbrander komt. Ze hebben overigens nog wel even de tijd om erover na te denken, want de Europese marktintroductie is pas voorzien voor de tweede helft van 2019.

Het interieur van de L200 wordt opgewaardeerd met nieuwe omlijstingen voor de luchtroosters en het schakelpaneel en nieuwe soft toch-materialen voor de middenconsole en de centrale armsteun.

Nieuwe technologieën
Tegen die tijd zal de L200 wel behoorlijk wat slimmer en efficiënter voor de dag komen dan zijn utilitair getinte voorganger, vermits Mitsubishi het veiligheidsarsenaal uitbreidt met onder andere een dodehoekwaarschuwing, een waarschuwingssysteem voor dwarsverkeer bij het achteruitrijden, een 360-gradencamera en een automatische botswaarschuwing. Onderhuids wordt de L200 uitgerust met een nieuwe zestrapsautomaat (die het huidige exemplaar met vijf verzetten vervangt), grotere remschijven en een aangepaste achterophanging met grotere dempers, die het rijcomfort van het klassieke ladderchassis naar een hoger (personenwagen-)niveau moet hijsen.