De nieuwe Corolla hatchback en Touring Sports-breakversie kenden we al, sinds vandaag weten we ook hoe de beloofde Sedan-vierdeurs eruit zal zien. Beter dan verwacht, zowaar.

We weten niet wat de designers van Toyota gegeten of gesnoven hebben, maar het lijkt wel alsof ze sinds de C-HR eindelijk weer weten hoe ze een zekere visuele spankracht in hun auto’s moeten stoppen (zet deze Corolla Sedan maar even naast de huidige Auris-berline of de Avensis, dan weet je meteen wat we bedoelen). De brede en lage look is volgens Toyota mede te danken aan het nieuwe TNGA-platform en de daaruit voortvloeiende, lange wielbasis (2.700 mm, wat even lang is als de Avensis), maar ook aan de nieuwste evolutie van de zogeheten ‘Under Priority Catamaran’-ontwerpfilosofie. Die werpt een bijgetimmerde front- en achterpartij in de strijd om de Sedan een eigen identiteit te bezorgen binnen de Corolla-familie. De typische achterlichtunits van de sedan zijn verbonden via een sierlijst in chroom, waardoor de breedte van het model extra in het oog springt.

Op de koffer na (waarvan Toyota vreemd genoeg geen specificaties vrijgeeft) beschikt de Sedan over krek dezelfde cabine als de Hatchback en Touring Sports, met onder meer een draadloze smartphonelader, een zwevend 8 inch groot multimedia-touchscreen en een head-up display.

De nieuwe Corolla Sedan zal verkrijgbaar zijn met twee aandrijflijnen: eerst en vooral is er uiteraard het zelfopladende 1,8-liter hybridesysteem van 122 pk, dat een gemiddeld WLTP-verbruik van 4,3 liter/100 km afficheert (98 g CO2/km), of een klassieke 1,6 liter-benzinemotor van 132 pk, die gekoppeld kan worden aan een manuele zesbak of de gekende CVT-automaat. De eerste leveringen van de Corolla Sedan zijn voorzien voor het eerste trimester van 2019, de Belgische prijzen worden wellicht naar aanloop van het Salon van Brussel bekendgemaakt.