Subaru Crosstrek Hybrid: XV met fiscale manieren

337

Subaru, met zijn boxermotoren en vierwielaandrijving niet bepaald de beste leerling uit de CO2-klas, heeft zopas het doek gehaald van zijn allereerste plug-in hybride: de Crosstrek Hybrid. Juich echter niet te vroeg…

Terwijl wij Europeanen het vooralsnog zonder geëlektrificeerde Subaru’s moeten stellen, heeft de constructeur in thuisland Japan al een tijdje een zelfopladende hybride versie van de XV in de aanbieding. Vandaag deed Subaru of America er nog een schepje bovenop met de presentatie van een (aldaar Crosstrek gedoopte) stekkerhybride. Die koppelt de gekende 2 liter-boxermotor aan een 8,8 kWh sterke li-ionbatterij en twee bijkomende elektromotoren, zodat Subaru’s grote stokpaardje – vierwielaandrijving – alsnog overeind blijft. Schakelen gebeurt (of gebeurt eerder niet) via een traploze CVT-transmissie.

Tot 26 kilometer elektrisch

In de praktijk belooft Subaru een elektrische autonomie van zo’n 17 mijl (27 kilometer) bij snelheden tot 105 km/u, terwijl het gemiddelde verbruik beperkt zou blijven tot 2,6 liter/100 km. Dankzij de elektrische ondersteuning bij het accelereren zou de Crosstrek Hybrid tot slot ook een seconde sneller moeten zijn op het klassieke 0-tot-100-nummer in vergelijking met zijn benzinebroer, en dat ondanks een lichte vermogenshandicap (148 tegenover 152 pk). Het enige wat het succes van deze Crosstrek Hybrid (en een Europees vervolg) eventueel in de weg zou kunnen staan, is zijn prijskaartje: in de States vraagt Subaru namelijk net geen 36.000 dollar voor de goedkoopste Crosstrek, ruim 7.500 dollar meer dan de best uitgeruste benzineversie…