Na een carrière van acht jaar is de Range Rover Evoque toe aan zijn eerste generatiewissel, die hem op esthetisch en technologisch vlak wat dichter doet aanschurken bij de grotere Velar.

Het gabarit van de nieuwe mag dan wel grote gelijkenissen vertonen met dat van zijn voorganger, toch zitten we hier naar een zowat volledig vernieuwde Evoque te kijken. Meer dan 90 procent van de gebruikte onderdelen zijn nagelnieuw, hoewel een aantal zaken (denk maar naar de achterste lichtunits en de verzonken deurgrepen) rechtstreeks weggeplukt lijken uit de rekken van de grotere Velar. De oplopende gordellijn (en de petieterig kleine achterruit met dakspoiler waarin ze uitmondt) moet nog steeds voor de nodige coupé-allures zorgen, ook al zal de nieuwe Evoque vooralsnog uitsluitend als vijfdeurs verkrijgbaar zijn. Of er opnieuw een driedeurs en de daarvan afgeleide Convertible komen, wil Jaguar Land Rover vooralsnog bevestigen noch ontkennen.

Blijven de aanpassingen aan het koetswerk eerder beperkt, dan weet een iets langere wielbasis (+2,1 centimeter) toch wat extra knie- en beenruimte te genereren voor de achterste inzittenden. Ook de koffer groeit mee, die slikt voortaan tot 591 liter. Het interieur an sich getuigt alweer van groeiende premiumallures, met hoogwaardig afgewerkte zetelbekledingen, het betere textielwerk van het Deense Kvadrat, de dubbele Touch Pro Duo-aanraakschermen en zelfs een aantal gerecycleerde plastics, die het ecologische bewustzijn van de JLR-groep nog eens extra in de verf moeten zetten.



Terreinvaardig

Los daarvan zijn ze zich bij JLR vooral bewust dat ook de rijervaring van de nieuwe Evoque op premiumniveau moet zijn, daarvoor rekenen de Britten onder meer op het Terrain Response 2-systeem waarmee de volledige Land Rover-familie intussen is uitgerust. Niet dat veel klanten de bijhorende rots- of zandmodus ooit nodig zullen hebben, noch dat ze het ooit in hun hoofd zouden halen een 60 centimeter diepe poel te doorkruisen, maar je kan er toch maar mooi mee uitpakken in de bar van je lokale golfclub. Nog straffer is het nieuwe Ground View-systeem, die de motorkap van je auto als het ware doorzichtig maakt om te waarschuwen voor eventuele, verborgen obstakels.

Het nieuwe Ground View-systeem: een slimme manier om dure blikschade te vermijden…

Alles in acht genomen hebben we weinig redenen om te twijfelen aan de terreintalenten van de compacte SUV, toch zal hij vooral op de begane paden indruk moeten maken om de BMW X1- en Audi Q3-klanten te doen twijfelen. Helaas ontbreekt het ons voorlopig nog aan concrete technische (en vooral fiscale) specificaties om de commerciële slaagkansen van deze nieuwe Evoque in te schatten, al hebben we tussen de regels wel al begrepen dat er een aantal milde (en later ook plug-in) hybrides op de planning staan om de gemiddelde CO2-emissies – een oud zeer bij JLR – te beteugelen. Daarnaast zal de Evoque voornamelijk gebruik maken van traditionele benzines en diesels uit de Ingenium-familie, met vermogens tussen 150 en 300 pk. De commercialisatie van de nieuwe Evoque is gepland voor de lente van 2019.