Als het van België afhangt, mag de Audi e-tron pas in 2021 de baan op

684

Gelukkig voor Audi hebben onze Belgische politici toch niet veel in de Europese pap te brokken…

Eerder deze week maakte Minister voor Mobiliteit François Bellot (MR) bekend dat zijn kabinet het licht op groen wil zetten om cameraspiegels te ‘legaliseren’ in de Belgische wegcode. De bepaling die stelt dat elke auto over fysieke achteruitkijkspiegels moet beschikken, zou geschrapt worden tegen 2021, wanneer de nieuwe wegcode van kracht gaat. Enig probleem: zowel Audi (met de e-tron) als Lexus (met de ES) brengen in 2019 al hun eerste model met digitale cameraspiegels op de markt.

Bij de Audi e-tron worden de fysieke buitenspiegels vervangen door camera’s, die hun beeld projecteren op OLED-schermen in het deurpaneel.

Wie een beetje met een agenda overweg kan, zou dus kunnen concluderen dat de (nota bene in België gebouwde) e-tron nog twee jaar ‘auto non grata’ zou zijn op de Belgische wegen. Navraag leert ons echter dat het zo’n vaart niet zal lopen: vermits de Europese Commissie – al dan niet onder impuls van de autolobby – wél al de nodige maatregelen had genomen (zie artikel 2.1) om alternatieve ‘voorzieningen voor indirect zicht’ toe te laten, mogen Audi en Lexus (en alle andere constructeurs die ongetwijfeld zullen volgen) hun spiegelloze auto’s commercialiseren op het hele Europese grondgebied. En daar maakt België, behoudens onvoorziene Brexit-scenario’s, ook in 2019 nog deel van uit.