Bentley heeft zopas het doek getrokken van zijn inmiddels derde Continental GT Convertible, een Britse Grand Tourer die het harde leven van de rijken op aarde een heel klein beetje aangenamer komt maken.

Zo’n coupéversie van de Continental GT is natuurlijk best leuk om naar te kijken, toch draait het in dit soort wagens voornamelijk om gezien worden. Bentley snelt zijn klanten dan ook ter hulp met een onvermijdelijke cabrioversie, een exemplaar dat naar onze bescheiden mening kan wedijveren met de natuurlijke schoonheid van een DB11 Volante, zowat de enige twee moderne GT’s waarvan de cabrio – verbeter ons indien nodig – mooier is dan de gesloten variant. Bentley heeft dan ook de nodige aandacht geschonken aan het ontwerp en de integratie van het stoffen plooidak, dat naadloos aansluit op het lijnenspel van de breedgeschouderde Continental GT.

Eens de kap is opengegooid via het z-vormige plooimechanisme – een volautomatische operatie die slechts 19 seconden in beslag neemt, op voorwaarde dat je maximaal 50 km/u rijdt – mogen de nieuwsgierige (en wellicht ook wel wat jaloerse) blikken verschuiven richting het prachtig afgewerkte interieur, met onder andere in 20 richtingen verstelbare Comfort Seats, exclusieve leder- en houtsoorten en het digitale Rotating Display, dat tegemoetkomt aan de verzuchtingen van zowel de conservatieve als de wat modernere Bentley-klandizie.

In de baai van de Continental GT Convertible schuilt logischerwijze gekende mechaniek. In de baai ligt nog steeds de door twee turbo’s aangevuurde 6 liter-W12 met 635 pk en 900 Nm, die samen met de automatische achtbak met dubbele koppeling de vier wielen aandrijft. Da’s goed nieuws voor wie een druk leven leidt, want daarmee is de Bentley in staat om – ondanks een leeggewicht van ruim 2,4 ton – na 3,8 tellen de kaap van de 100 km/u te ronden. Wie echt gepresseerd is (en daarbij ook zijn rijbewijs en zijn leven wil riskeren), kan desgewenst nog doorstomen tot 333 km/u. De eerste exemplaren Continental GT Convertible zouden tegen de zomer van 2019 op de Belgische wegen moeten opduiken.