Vannacht heeft Porsche in Los Angeles de langverwachte, achtste generatie van de 911 aan de wereld voorgesteld. Aan de grote lijnen werd net als de afgelopen zestig jaar geen haar veranderd, maar toch staat zowat iedereen met een sociaal leven – online, bedoelen we dan – te drummen om er zijn of haar mening over te vormen. Onze voornaamste conclusies?

Dat we geen wereldschokkende designevoluties hoefden te verwachten, daar hadden we op voorhand wel een hand of drie voor in het vuur durven steken. In profiel lijkt de 911 nog steeds als twee druppels water op de eerste modellen die in 1964 uit de fabriek kwamen gereden, al dient gezegd dat er wel degelijk een aantal verschillen te noteren vallen in vergelijking met de vorige 991-generatie. Zo ligt de neus van de Carrera S en Carrera 4S bijvoorbeeld 4,5 centimeter breder op het asfalt, wat eigenlijk gewoon betekent dat je de 992-generatie vooral zal herkennen aan de herwerkte kont met doorlopende lichtstrip, een nieuwe variabele spoiler en de Porsche-letters met 3D-effect.

De binnenzijde wordt dan weer gedomineerd door een haast volledige digitale tellerpartij (een analoge toerenteller voor de puristen uitgezonderd) annex breedbeeld infotainmentsysteem, die samen zowat drie vierde van het dashboard inpalmen. Net als bij de Panamera en de Cayenne laat het centrale display zich assisteren door een aantal fysieke pianotoetsen voor de meest courante functies. Het model op de persplaatjes beschikt verder over een nieuwe PDK-transmissie met dubbele koppeling, een ingreep die volledig in het teken staat van de aangekondigde plug-in hybride variant. Of er opnieuw versies met handbak komen, wil Porsche momenteel nog niet gezegd hebben, al zou het ons ten zeerste verbazen mochten die niet langer op de planning staan.

In afwachting van de Turbo, GTS en de eerder genoemde 911 Hybrid zal de 911 aanvankelijk als Carrera S en Carrera 4S op de markt komen, versies die nog steeds een drukgevulde 3 liter-flat six in hun rugzak hebben zitten. Het blok werd niettemin stevig onder handen genomen om te voldoen aan de nieuwe emissieregels. Niet dat de 911 er zo mak als een lammetje van geworden is, want met 450 pk (een winst van 30 stuks) is de neofiet exact even krachtig als de GTS van de huidige generatie. In rechte lijn is de 911 er alvast wat sneller op geworden, met een spurt van 0 tot 100 km/u in 3,7 seconden (3,6 seconden voor de Carrera 4S) en een top van 306 km/u.

Om de handling te verbeteren bij slechte weersomstandigheden, beschikt de 911 voortaan ook over een nieuwe Wet-modus die de rijhulpsystemen preventief tot de orde roept wanneer de elektronica nattigheid voelt. En hoewel puristen dat soort hulpjes eerder als betuttelend zullen ervaren, kunnen we ons voorstellen dat de minder begenadigde Porsche-rijders die extra waakhond alleen maar zullen toejuichen, wetende dat er minstens 123.395 euro (zowat 7.500 euro meer dan een vergelijkbare 911 van de uittredende generatie) aan blinkend metaal op het spel staat…