De Gezinswagen van het jaar-verkiezing, georganiseerd door mobiliteitsclub VAB, reikt elk jaar prijzen uit aan de meest betaalbare en praktische familiewagens. Vorig jaar gingen de bloemen naar de Citroën C3 Aircross (< 19.000 euro), de Renault Grand Scénic (< 29.500 euro) en de Hyundai Ioniq (in de EV-categorie). Dit jaar was er echter geen kruid gewassen tegen de nieuwe Ford Focus, die zowaar twee van de drie trofeeën in de wacht sleepte.

Net als de voorbije jaren stelde VAB een representatieve jury samen, bestaande uit 19 autojournalisten en 68 gezinnen, die de 23 genomineerde wagens aan een grondige praktijktest mocht onderwerpen. Opvallende vaststelling: in de categorie tot 19.500 euro vaardigde geen enkele auto-invoerder nog een dieselwagen af, terwijl ook de SUV’s vrede moesten nemen met een schaduwrol. De Dacia Duster (145 punten) wist nog net beslag te leggen op de derde podiumstek, maar de lagere verbruiks- en gebruikskosten van de Skoda Fabia Combi (2e, 148 punten) en de zegevierende Ford Focus (1e, 168 punten) gaven uiteindelijk de doorslag.

Diezelfde Ford Focus mocht ook in de tweede categorie (tot 30.500 euro) aan het feest, zij het in de nog wat handigere Clipper-versie. Ook hier is het Skoda dat achter het net vist, al eindigde de Octavia Combi wel op respectabele afstand (149 tegenover 176 punten) van zijn Duits-Amerikaanse tegenstander. De derde podiumstek was voor de Mazda CX-5, die met z’n vermakelijke weggedrag en knappe afwerking tal van ludospaces achter zich wist te houden.

Plug-ins verliezen terrein

VAB stelt vast dat de gezinnen alsmaar meer neigen naar volledig elektrische modellen, ten koste van de plug-in hybrides. Die verliezen de strijd door hun hoge aankoopprijs en de hoge kilometerkostprijs, zodat voor het zevende jaar op rij een volledig elektrische auto op het hoogste schavot mocht plaatsnemen. Dit jaar viel die eer te beurt aan de vernieuwde Nissan Leaf, die geprezen werd voor zijn ruime interieur, zijn goede uitrusting en de voor een EV uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding. Hyundai, vorig jaar nog winnaar met de Ioniq, moest dit jaar vrede nemen met een tweede plek voor de elektrische Kona, terwijl de recent vernieuwde Mitsubishi Outlander PHEV het podium vervolledigde.