Skoda Scala: de Polo die een Golf wil zijn

993

Vergeet de Rapid (mocht dat nog niet gebeurd zijn), hier komt de Skoda Scala. Een Tsjechische middenklasser met het platform – en de prijs? – van een Polo, maar met de praktische en technologische merites van een Golf. Wolfsburg, we have a problem?

We weten niet wat de Golf misdaan heeft, maar het lijkt erop dat ze er in Wolfsburg alles aan het doen zijn om hun kaskraker van zijn sokkel te duwen. Uit eigen huis kregen we al een wat hippere Golf op stelten in de vorm van de T-Roc, binnenkort mag ook de Skoda-dochter voor interne concurrentie komen zorgen met de nieuwe Scala, een ruim bemeten middenklasser die de weinig succesvolle Rapid op alle domeinen komt overklassen.

Leggen we de technische fiches van de Scala en de Golf even naast elkaar, dan zien we dat de Tsjech met een lengte van 4,36 meter zo’n 10 centimeter groter uitvalt, hoewel hij wel degelijk geschoeid staat op het MQB A0-platform van de kleinere Polo. De 2,65 meter lange wielbasis en de doordachte interieurinrichting leveren bovendien meer binnenruimte op, met een koffer die in standaardconfiguratie tot 467 liter kan slikken.

In tegenstelling tot de vorige Skoda-generaties mag de Scala ook op technologisch vlak uitpakken met de nieuwste VW-goodies, zoals de 10,25 inch grote Virtual Cockpit en de centrale multimediamodule met een diameter van 9,2 inch. Zaken als een adaptieve SCC-ophanging (Sport Chassis Control) en de online functies van Skoda Connect (waarmee je je wagen vanop afstand kan vergrendelen of de resterende autonomie kan controleren) bevestigen alleen maar wat Skoda met deze Scala – ladder in het Latijn – van plan is: zijn minderwaardigheidscomplex definitief van zich afschudden.

Motoren
Wanneer de Skoda Scala in februari bij ons op de markt verschijnt, zal hij leverbaar zijn in vier verschillende motorisaties: de 1.0 TSI met 95 of 115 pk, de 1.5 TSI met 150 paarden of een 1.6 TDI met 115 pk. Later volgt ook nog een versie op aardgas. Over een eventuele plug-in hybride versie, die wél terug te vinden was onder de Vision RS-conceptversie, rept Skoda met geen woord. Voorlopig, althans.