Porsche 718 Cayman/Boxster T: Puur… of duur?

563

Porsche heeft het gamma van de 718 Cayman en Boxster zopas uitgebreid met een nieuwe T-versie (voor Touring, niet voor Turbo), die de eindfactuur met zomaar eventjes 8.500 euro doet oplopen. Vraag is: biedt de 718 T ook waar voor al dat geld?

We zagen de Touring-versie vorig jaar al terugkeren bij de 911 als een moderne interpretatie van de puriteinse 911 T uit 1968, maar in het geval van de 718 Boxster en Cayman spreken we wel degelijk over een primeur. Net als bij de 911 T beroepen ook de instap-Porsches zich op het basismodel met 2 liter-turbobenzine en 300 pk, die voor de gelegenheid gekoppeld kan worden aan een manuele zesbak met ingekorte pook of de optionele PDK-transmissie met dubbele koppeling. Voor straffere prestaties ben je bij de T dus aan het verkeerde adres (in dat geval is het de GTS die je hebben moet), zijn meerwaarde begint pas… waar de rechte lijn eindigt.

Om de compacte tweezitter wat behendiger van bocht tot bocht te jagen, voorziet Porsche namelijk een verlaagd PASM-sportonderstel (- 20 mm) en de Porsche Active Drivetrain Mounts (PADM) voor adaptieve koetswerkplaatsing. Daarnaast heeft Porsche ook de mond vol over de dynamische versnellingsbaksteun, die de voordelen van harde en zachte versnellingsbaksteunen combineert en voor een preciezer en stabieler rijgedrag zou zorgen tijdens lastwissels en in snelle bochten.

Dieet

De rijtechnische upgrade gaat gepaard met een (minieme) gewichtsbesparing die het puriteinse kantje van de T-variant moet onderstrepen. Dat komt vooral tot uiting in het interieur, waar de klassieke deurhendels net als bij de 911 T vervangen werden door treklussen, waar de sportzetels met Sport Tex-bekleding worden omhuld en waar het PCM-infotainmentsysteem uitblinkt in afwezigheid. Tenzij je het toch (gratis) hebt bijbesteld.

Tel daar nog een GT-sportstuur bij met geïntegreerde schakelaar voor het standaard meegeleverde Sport Chrono-pakket, en de prijs van een 718 T zou plots zo’n 5 à 10 procent goedkoper uitvallen dan bij een gelijkaardig uitgerust basismodel. Al blijven wij 65.799 euro (67.856 in het geval van de duurdere Boxster) vooral héél veel geld vinden voor een auto die niet eens zolang geleden de ‘Porsche voor de armen’ werd genoemd…