Met onder meer de Civic Hybrid kan Honda teren op een rijk hybrideverleden. De voorliefde voor diesels die tot voor kort in Europa heerste, zorgde er echter voor dat er de laatste jaren weinig hybridemateriaal richting het Oude Continent rolde. Maar nu acht Honda de Europese geesten rijp genoeg voor een hybrideaandrijving en plant het een veroveringsoffensief.

Toch heeft Honda de voorbije jaren niet stilgezeten als we over hybridewagens spreken. De Japanners schroefden immers nog hybride voertuigen in elkaar, al lieten zij – de NSX uitgezonderd – de Europese markt links liggen. Maar nu het Oude Continent zijn oude dieselgewoontes stilletjes aan lijkt af te zweren, vind Honda het weer tijd om een (betaalbare) hybride naar onze contreien te sturen, beginnend met de “Comfortable Runabout Vehicle”, oftewel de CR-V. Nadien volgen nog heel wat (plug-in) hybride modellen en ook elektrisch materiaal zoals de vaak geprezen Urban EV. Uiteindelijk hoopt Honda dat in 2025 twee derde van haar verkoop bestaat uit (op een of andere manier) geëlektrificeerde wagens.

2019 Honda CR-V Hybrid
Zowel in het interieur als in de koffer behoort de CR-V tot de besten in zijn segment.

Visueel onderscheid De CR-V zich nauwelijks van zijn broertje met conventionele verbrandingsmotor, en ook de optionele vierwielaandrijving blijft technologisch dezelfde. Concreet komt het erop neer dat je een design voorgeschoteld krijgt dat vooral gericht is op ruimte. Heel opwindend is dat niet, praktisch des te meer. Zowel in het interieur als in de koffer (waar je met 497 liter wel 64 liter plaats inboet door de batterij) behoort de CR-V dan ook tot de besten in zijn segment. Al is het wel spijtig dat een derde zitrij ontbreekt (indien je echt op zeven plaatsen gesteld bent, kan je wel een derde zitrij laten monteren in de benzinevariant).

2019 Honda CR-V Hybrid
Zijn nogal Amerikaans aandoend (en hamburgerketen aanduidend) GPS-systeem kan je vervangen door Google Maps via Apple Car Play of Android Auto.

De interieurmaterialen zijn er dan weer duidelijk op vooruit gegaan, al voelen ze eerder robuust dan verfijnd aan. Tot slot blijft het markant dat een auto met zo een toekomstgerichte aandrijving het moet stellen met een (vooral grafisch) verouderd infotainmentsysteem.

Rijden op “nachttarief”

Maar het belangrijkste speelt zich natuurlijk onder de motorkap af. Honda voorziet de CR-V van een I-MMD aandrijving, een afkorting voor Intelligent Multi Mode Driving. Daarbij drijft de 145 pk sterke 2.0 benzinemotor de generator aan, die zijn energie dan doorgeeft aan de 184 paarden sterke elektromotor of aan de batterij die in de koffer verstopt zit.

2019 Honda CR-V Hybrid
Honda werkt al sinds 2013 aan zijn Intelligent Multi Mode Driving (I-MMD).

Het grote voordeel hier is dat de motor altijd optimaal belast wordt om elektriciteit op te wekken, waardoor hij een pak minder benzine verbruikt. Zeker omdat hij in de voor stationair draaiende motoren gunstigere Atkinson-cyclus draait. De elektriciteit wordt dus op de meest gunstige – zeg maar goedkoopste – manier opgewekt.

“Het is als wassen op nachttarief”, verklaarde de technische expert van Honda dan ook met een brede glimlach. En het moet gezegd zijn: na een intensieve rijvoormiddag klokten we af op een verbruik van 5,6 liter per 100 kilometer in het voorwielaangedreven model. Een cijfer dat heel wat van dieselmotoren voorziene concurrenten zal doen blozen.

Zoals een Outlander … of toch niet!

Een benzinemotor die als generator voor de elektromotor werkt, dat hebben we toch al bij de Mitsubishi Outlander gezien, nee? Dat klopt inderdaad, in grote lijnen is de CR-V vergelijkbaar met de (plug-in hybride) Outlander. Al is er ook een groot verschil. De CR-V heeft immers geen elektromotor op elke as nodig en kan dus ook als tweewielaangedreven wagen besteld worden.

2019 Honda CR-V Hybrid

De motor van de CR-V werkt in drie aandrijfmodi:

  • EV, waarbij de energie van de elektromotor rechtstreeks uit de batterij komt.
  • Hybrid, waarbij de energie voor de elektromotor van de generator komt
  • Engine, waarbij de motor de wielen direct aandrijft

De CR-V beslist zelf in welke modus hij rijdt, in de praktijk komt het erop neer dat je een tweetal kilometer echt op de batterij kan teren en dat je het merendeel van de tijd in hybridemodus rondtoert. De overgang tussen de drie aandrijfmodi is trouwens nauwelijks merkbaar.

2019 Honda CR-V Hybrid
De interieurmaterialen zijn er duidelijk op vooruit gegaan, al voelen ze eerder robuust dan verfijnd aan.

Op het asfalt gedraagt de Honda zich als een comfortabele kilometervreter, wat niet hoeft te verbazen voor een wagen die “comfortable” in zijn naam draagt. Wat vooral opvalt is de lineaire acceleratie van de crossover. Er ligt immers geen versnellingsbak of CVT in de Honda, enkel een vaste verhouding “om het koppel vloeiender af te geven”, klinkt het. In het begin een ietwat vreemd gevoel, zeker wanneer je een springerig turboblok gewend bent, maar de acceleratiecurve past wel perfect bij zijn karakter, net als de stilte van de verbrandingsmotor, die veelal op een vast toerental draait. Enkel wanneer je echt hard op het gas gaat, valt hij per uitzondering eens uit zijn rol.

Conclusie

2019 Honda CR-V HybridTechnologisch geavanceerd, zuinig en praktisch: de Honda CR-V heeft ons aangenaam verrast als gezins- en lange afstandswagen. Daarenboven is hij fiscaal interessanter dan zijn benzinebroertje en lever je er op enkele liters in de koffer en kilo’s op de weegschaal nauwelijks iets voor in. Zeker door het ontbreken van een dieselvariant, is de hybridevariant de CR-V die je moet hebben. Deze Honda zou wel eens het begin van de weg terug naar boven kunnen zijn voor de Japanners.

Technische fiche Honda CR-V Hybrid FWD
Motor:
Opstelling en cilinderinhoud : 2.0 viercilinder benzinemotor + elektromotor
Vermogen: 145 pk bij 6.200 t/min (benzinemotor) en 184 pk  (elektromotor)
Koppel: 175 Nm bij 4.000 t/min (benzinemotor) en 315 Nm (elektromotor)
Transmissie:
Versnellingsbak: Vaste overbrenging
Aandrijving: Voorwielaandrijving
Wielmaat: 18″
Banden: 235/60
Chassis :
Vooras: MacPherson
Achteras: Multi-Link
Remmen vooraan: Geventileerde schijven
Remmen achteraan: Schijven
Prestaties:
0 – 100 km/u: 8,8 sec
Topsnelheid: 180 km/u
Verbruik & CO2:
Gem. opgegeven verbruik: 5,3 l/100 km
Gem. testverbruik: : 5,6 l/100 km
CO2-uitstoot:
120 g/km
Afmetingen:
LxBxH : 4.600 / 2.117 / 1.679
Wielbasis:
2.663
Volume koffer: 497 liter
Brandstoftank: 57 liter
Gewicht: 1.657 kilo
Tarief:
Vanaf: N.B.
Prijs + opties testwagen: N.B.