19 auto’s om naar uit te kijken in 2019

1890

Nu het jaar alweer op z’n laatste benen loopt, blikt onze redactie traditioneel al eens vooruit op wat het volgende ons te bieden heeft. Met nieuwe generaties van de zowel Volkswagen Golf, Renault Clio als de Peugeot 208 zitten er een paar grote kleppers in de wachtzaal, al varen constructeurs met dat soort kernmodellen eerder een behoudsgezinde koers. In de kantlijn van de catalogus is er hier en daar gelukkig wél ruimte voor verrassingen.

1. Audi A3

Foto: New Autocar Blog

We beginnen ons overzicht met de vierde generatie van de Audi A3, die naar alle waarschijnlijk in het najaar van 2019 in de Belgische showrooms zal landen. Nu de A1 Sportback wat volwassener is geworden, ziet Ingolstadt ook voor de A3 een nieuwe rol weggelegd, waarbij een extra dot sportiviteit – met een verlaagd (en allicht ook weer wat breder smoelend) Singleframe-rooster en een duikende daklijn – de afwezigheid van een driedeursversie moet camoufleren. Op mechanisch vlak blijven de TDI’s nog even in de catalogus, aan benzinezijde maakt een plug-in hybride op basis van de 1.5 TSI zijn opwachting. En een elektrische Audi A3 e-tron? Een kwestie van tijd, allicht.

2. Audi e-tron Sportback

Nu we het toch over e-trons hebben, kunnen we uiteraard niet rond de eind 2019 verwachte Audi e-tron Sportback, de coupéversie van de pas gelanceerde e-tron SUV. Beide zullen broederlijk naast elkaar van de band rollen in de Brusselse Audi-fabriek, waaruit je ook al kan afleiden dat ook de aandrijflijn, met een 95 kWh sterke accu en 402 elektrische pk’s, identiek zal zijn.

3. Aston Martin DBX

Na Porsche, Lamborghini en Maserati maakt ook Aston Martin zich op om de conservatieve achterban te schofferen met een SUV. Naast de verhoogde bodemspeling zal de toekomstige DBX vooral kunnen teren op een eigen, uiteraard vierwielaangedreven platform, waarbij vooral veel ontwikkelingswerk werd gestopt in de ophanging. Zo krijgt de DBX net als de Porsche Cayenne een specifieke driekamer-luchtvering en actieve stabilisatorstangen om overhellen tegen te gaan. Over de beschikbare motorisaties laat Aston Martin ons voorlopig nog in het ongewisse, zowel de van AMG afkomstige 4 liter-V8 als de huisgemaakte 5,2 liter-V12 behoren dus nog tot de mogelijkheden.

4. BMW 1 Reeks

Foto: BMW Blog

Begint alvast moord en brand te schreeuwen, want de volgende BMW 1 Reeks zal een – hou je vast – voorwielaandrijver zijn. Ook in München vloeien er immers behoorlijk wat ontwikkelingscenten richting elektrificatie, waardoor de 1 Reeks voortaan leentjebuur gaat spelen bij de Mini en de 2 Reeks voor het onderhuidse UKL-platform, zij het in een licht geëvolueerde versie. Een (r-)evolutie met gevolgen, want BMW belooft een 1 Reeks die tegelijkertijd ruimer, lichter en ondanks het voorwielaangedreven karakter toch ook wat dynamischer zal worden. We geven de nieuwe 1 dus zeker nog een kans, ook al zou een zescilinder niet langer tot de mogelijkheden behoren…

5. DS 3 Crossback E-Tense

Met een prijskaartje van ruim 80.000 euro is een Audi e-tron natuurlijk lang niet voor iedereen weggelegd, maar ook in de categorie ‘betaalbare EV’s’ staat er dit jaar heel wat te gebeuren. Het Franse PSA (de groep achter Citroën, Peugeot, Opel en DS, nvdr) heeft namelijk een gezamenlijk elektrisch platform voor compacte modellen ontwikkeld dat dienst zal doen onder de toekomstige Peugeot 208 en Opel Corsa, maar dat in de herfst van 2019 voor het eerst zijn opwachting zal maken onder deze DS 3 Crossback E-Tense. De compacte SUV afficheert een reëel elektrisch rijbereik van 300 kilometer, het opladen van de 50 kWh sterke accu zou (via een wallbox) niet meer dan 5 uur in beslag nemen.

6. Fiat 500

Hoewel de Fiat 500 al jaar en dag de Italiaanse eer hoog houdt op onze Belgische markt, is het model toch stilaan aan het einde van zijn Latijn gekomen. In het najaar van 2019 verwachten we een gloednieuwe generatie, die bovenop de klassieke driedeurs en cabrio ook een nieuwe Giardiniera-breakvariant zal tellen. Naast (mild) hybridetechnologie heeft de sympathieke Italiaan ook recht op een volledig elektrische 500e-variant.

7. Honda Urban EV

Ook Honda, dat in het recente verleden niet altijd bij de pinken bleek op vlak van motortechnologie (vraag het maar aan Stoffel Vandoorne), maakt zich op om in maart zijn allereerste 100 procent elektrische model te presenteren: de productieversie van deze guitige Urban EV Concept. Veel details zijn er op dit moment nog niet, maar de Japanners beloven wel dat de elektrische stadswagen prijsgewijs zal kunnen concurreren met goedkopere EV’s à la Renault ZOE.

8. Land Rover Defender

Sla ons niet dood mocht de Defender in 2020 opnieuw in ons jaaroverzicht van ‘toekomstige nieuwigheden’ belanden, want ook vorig jaar al was de ‘Landy’ één van de auto’s die we met stip in onze eindejaarslijst hadden aangeduid. Toch zou Land Rover in 2019 eindelijk met een langverwachte opvolger op de proppen moeten komen, binnenkort treedt de constructeur zelfs met de eerste officiële informatie naar buiten. In afwachting daarvan moeten we het stellen met deze eerste teaser…

9. Mazda Mazda3

Weinig merken durven het, een concept car in quasi ongewijzigde vorm in productie sturen. Het strekt de Mazda-directie dan ook tot eer dat ze hun Kai Concept nagenoeg ongemoeid hebben gelaten om uiteindelijk tot deze nieuwe Mazda3 te komen. De middenklasser zal zowel in Sedan- (4,66 m) als hachtbackvorm (4,45 m) op de markt komen, en wint in vergelijking met zijn voorganger zo’n 2,5 centimeter aan wielbasis om het zit- en rijcomfort te verhogen. Binnenin maakt het 8,8 inch grote aanraakscherm uit de recent vernieuwde Mazda6 zijn opwachting, terwijl de technologische uitrusting wordt aangevuld met een head-up display, vermoeidheidsdetectie, een semi-autonome file-assistent, een automatische noodrem en LED-koplampen. Voor het publiek loop 2019 mag kennismaken met de nieuwe 2 liter SkyActiv-X motor van 190 pk, zal de nieuwe Mazda3 op de markt komen met de gekende 2.0 SkyActiv-G benzines en de nieuwe 1,8 liter-diesel, die beide gekoppeld kunnen worden aan een manuele of automatische zesbak.

10. Mercedes-Benz CLA

Nog tien keer slapen en dan is het zover: de onthulling van de tweede CLA-generatie op de… CES-beurs in Las Vegas. De CLA (en de in onze contreien fel gesmaakte Shooting Brake) moet het sportieve uithangbord van het vernieuwde compacte gamma worden, net als bij de klassieke A-Klasse komen er dan ook heetgebakerde CLA 35- en CLA 45-versies met de groeten van AMG. Stuttgart belooft ook nieuws op connectiviteitsvlak, met een alweer wat slimmer MBUX-infotainmentsysteem in vergelijking met de gewone A-Klasse.

11. Mercedes-Benz EQC

Ook Mercedes-Benz, de constructeur die aan de wieg stond van de auto zoals we die de voorbije 134 jaar gekend hebben, moet zichzelf de komende jaren volledig heruitvinden. Ze zijn er ook al volop mee bezig, met deze in de tweede helft van 2019 verwachte EQC als eerste model van een volledige EQ-generatie. De 4,76 meter lange EQC past, als we het klassieke Mercedes-Benz gamma er gemakshalve even bijnemen, netjes tussen de huidige GLC (4,65 meter) en de GLE (4,80 meter). In tegenstelling tot zijn thermisch aangedreven collega-SUV’s rekent de elektrische SUV op twee elektromotoren en een 80 kWh sterke batterij, die samen voor een vermogen van 408 pk en een WLTP-gecertificeerd rijbereik van circa 450 kilometer moeten zorgen. Nadien moet de EQC onvermijdelijk aan de stekker, al zou het – met een snellader van het Ionity-netwerk – niet langer dan 40 minuten duren om het laadniveau van 10 naar 80 procent te vergroten.

12. Mini Electric

In 2019, zowat tien jaar na de allereerste testrondjes van het Mini E-prototype (en exact 60 jaar na de introductie van het origineel), zal de eerste elektrisch aangedreven Mini in de Belgische showrooms verschijnen. De elektrische versie, die zijn technische mosterd gaat halen bij de i3 van zustermerk BMW, zal zich onderscheiden via een gesloten grille met gele strip en specifieke velgdesigns, terwijl het kenmerkende kartgevoel nog versterkt zou moeten worden door een nog lager zwaartepunt.

13. Peugeot 208

Foto: Coches.net

Hoe groot de commerciële belangen van de nieuwe 508-familie ook moge zijn, toch houden de boekhouders bij Peugeot er wellicht wel rekening mee dat het doorbreken van de Duitse hegemonie in het D-segment allesbehalve gesneden koek zal worden. Het hoeft dan ook geen betoog dat ze vooral op de loop 2019 verwachte 208 rekenen om het zout op hun Franse patatten te verdienen, met een volledig nieuwe generatie hopen ze zelfs de onaantastbare Clio van de troon te stoten bij de Franse stadswagens. Een spannender lijnenspel, een (optionele) digitale cockpit en een technologische revolutie, dat is waaraan het publiek zich in maart 2019 mag verwachten bij zijn officiële voorstelling op het Salon van Genève. De nieuwe 208 zal namelijk rusten op het gloednieuwe CMP-platform van de PSA-groep, en komt ook in een 100 procent elektrische versie op de markt met een rijbereik van naar schatting 350 kilometer.

14. Porsche Taycan

Over een elektrische 911 durven ze bij Porsche (nog) niet spreken, een elektrische Panamera behoort echter wel tot de concrete toekomstplannen. Eind 2019 verschijnt namelijk de Taycan (vrij vertaald: “jong en levendig paard”) gedoopte berline ten tonele, een auto die – dixit Porsche – de sportwagen van de toekomst belichaamt. Zijn elektrische aandrijflijn verzekert meer dan 600 pk en de nul-naar-honderdsprint neemt niet meer dan 3,5 tellen in beslag. Porsche investeert de komende jaren maar liefst 6 miljard euro in elektrificatie, deze Taycan alleen creëert al 1.200 nieuwe jobs bij de Duitse sportwagenfabrikant.

15. Renault Clio

We maken ons dit jaar op voor een spannend duel in het stadssegment, vermits ook Renault al heeft aangekondigd dat er een nieuwe Clio in de wachtkamer zit. Die zal in maart zijn opwachting maken op het Salon van Genève, en pakt naar alle waarschijnlijkheid uit met een hybride aandrijflijn en (semi-)autonome rijfuncties. Aan de binnenzijde belooft Renault een grondig opgewaardeerd interieur met een ‘premium-touch’.

16. Tesla Model 3

De lancering van de Tesla Model 3 heeft intussen alles van een processie van Echternach, maar ook die bereikt vroeg of laat haar eindbestemming. Mogen we Tesla geloven, dan krijgen we begin 2019 eindelijk de eerste exemplaren van de Model 3 te zien, de langverwachte ‘betaalbare’ Tesla die dus ook brokken moet gaan maken in het business-segment. De Model 3 komt in een aantal verschillende configuraties (RWD of 4WD) en vermogenversies, met een rijbereik dat schommelt tussen 350 en 500 kilometer. Toch zijn het vooral de acceleratiecijfers die indruk maken, met een spurt van 0 tot 100 in 3,5 seconden voor de strafste Performance-variant. Als de Model 3 in 2019 überhaupt klaar is voor de Europese markt, moet Elon Musk vooral hopen dat het omgekeerde ook (nog) het geval is…

17. Toyota Supra

Nog zo’n auto die al veel te lang op zich laat wachten is de nieuwe A90-generatie van de Toyota Supra. De technische evenknie van de nieuwe BMW Z4 – zij het in coupévorm – zal zijn officiële debuut beleven op het Salon van Detroit in januari, al staan de eerste leveringen wel pas gepland voor het najaar. Wie er in 2019 nog eentje op z’n oprit wil parkeren, zal zich wel moeten haasten: van de 75 Supra’s die voor het productiejaar 2019 aan België zijn toegewezen, zijn er op het moment van schrijven nog… 7 beschikbaar.

18. Volkswagen Golf 8

Foto: Autopista.es

Vooraleer Volkswagen naar eigen zeggen vriend en vijand zal verbazen met de I.D. (we komen er zo meteen op terug), introduceert het merk uit Wolfsburg nog een nieuwe, achtste generatie van zijn allergrootste verkoopkanon: de Golf. In de praktijk gaat het om een doorgedreven designupdate van de huidige Golf VII, aangevuld met nieuwe connectiviteitsmogelijkheden, semi-autonome rijfuncties en een mild hybride 48V-circuit. De productie van de Golf VIII gaat net voor de zomer van start.

19. Volkswagen I.D.

Last, but zeker not least, krijgen we eind 2019 de productieversie van de Volkswagen I.D. te zien, een volledig elektrisch aangedreven middenklasser die – dixit Volkswagen – even revolutionair zal blijken als de allereerste Kever. Met een prijskaartje van een goed uitgeruste Golf moet de loop 2020 verwachte I.D. elektrisch rijden betaalbaar maken voor de grote massa, een nobele gedachte die wellicht zal staan of vallen met de elektrische kilometers die je ervoor in ruil krijgt…