Dit zijn de populairste automerken van 2018

645

Vorig jaar werden in ons land net geen 550.000 nieuwe auto’s ingeschreven, 0,6 procent meer dan het jaar voordien. Ondanks de invoering van de WLTP-cyclus in september en de onvermijdelijke terugval die erop volgde, ging de automarkt er dus voor het vierde jaar op rij op vooruit, 2018 werd zelfs het op één na beste jaar ooit voor de Belgische autoverkoop. Snel eens kijken welke merken het voorbije jaar het best geboerd hebben…

Wat we vooraf hadden voorspeld, is intussen ook bevestigd door de feiten: 2018 was een jaar op twee snelheden. De invoering van de WLTP-emissietest in september bezorgde heel wat auto-invoerders slapeloze nachten, waardoor een aantal modellen of definitief uit de catalogus werden geschrapt of aanzienlijke leveringsachterstanden opliepen omwille van vertragingen tijdens de homologatieprocedure. Anderzijds liet de markt ongeziene verkooprecords optekenen tijdens de anders zo rustige zomermaanden, een commerciële aardverschuiving die uiteraard volledig toe te schrijven was aan de nakende WLTP-intrede.

Dat veel potentiële autokopers afgelopen maand al met hun hoofd al op het salon van Brussel zaten, valt ook op te maken uit de inschrijvingscijfers die sectorfederatie FEBIAC ons zopas heeft overgemaakt. Aan de kop van het maandklassement voor december vinden we de merken terug die ook over het gehele jaar het grootste aantal wagens verkochten, zij het in aangepaste volgorde. In december was Renault goed voor 2.709 ingeschreven wagens, gevolgd door Volkswagen (1.797) en Peugeot (1.782), over het gehele jaar gaat de Duitse autobouwer zijn twee Franse concurrenten vooraf. De top tien van afgelopen maand kan je hieronder nog eens bekijken:

Dankzij bovenstaande cijfers kunnen we ook al een eerste balans opmaken van afgelopen jaar. Wederom is Volkswagen het populairste automerk van het land, gevolgd door Renault en Peugeot. Jeep kroont zich dan weer tot sterkste  stijger (+89%). De volledige top dertig van het afgelopen autojaar vind je hieronder. Let wel op, deze cijfers zijn vanzelfsprekend exclusief de uitschrijvingen binnen dertig dagen van de maand december.

Ontdieseling zet zich voort

Tot slot kunnen we vaststellen dat afgelopen jaar gekenmerkt werd door een toenemende ontdieseling. Eind 2017 koos 46% van de markt voor een zelfontbrander, een jaar later bedraagt het aandeel nog 35%. In de eerste plaats komt deze verschuiving de benzinemotorisaties ten goede, daarvan gaat het marktaandeel van 48% eind 2017 naar 58% voor het hele jaar 2018.

Van plan om binnenkort een nieuwe wagen te kopen?
Bereken hier bliksemsnel je autolening!