Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport: Ode aan de zespitter

463

Lange tijd was er twijfel of Porsche het al dan niet zou aandurven om ook het GT4-derivaat van de 718 Cayman op vier cilinders te laten draaien. A much ado about nothing, zo blijkt nu.

Veel kenners, Porschisten en andere waarnemers zagen de GT4 (Clubsport)-versies van de vorige Cayman als de ultieme drivers’ car uit Zuffenhausen, we hoeven je dus niet te vertellen dat er heel wat druk op de schouders van de Porsche-ingenieurs lag toen ze met de nieuwe 718 Cayman aan de slag gingen. In tegenstelling tot de straatversies, die tegenwoordig uitsluitend met geblazen viercilinders leverbaar zijn, blijft deze nieuwe GT4 Clubsport trouw aan de atmosferische 3,8 liter-zespitter, hier goed voor 425 paarden (+ 40 stuks) en 425 Nm. Het vermogen wordt op de achterwielen overgebracht via een automatische PDK-bak met zes verhoudingen.

Twee varianten

In afwachting van de straatlegale GT4 opent Porsche de debatten met twee gedoodverfde track toys: een 134.000 euro kostende Trackday-versie voor zondagspiloten, en een extra gefocuste Competition-variant met FIA-homologatie, die je minstens 157.000 euro achteruitzet. In ruil daarvoor krijg je wel een messcherpe circuitracer met een in hoogte regelbare voorophanging die rechtstreeks komt overgewaaid van de 911 GT3 Cup, een remsysteem met schijven van 380 millimeter en een uitgekleed interieur met rolkooi, automatisch brandblussysteem en zespuntsharnas. Alles tesamen zet de 718 Cayman GT4 nog geen 1.350 kilogram op de weegschaal.

Zowel de Trackday- als de Competition-varianten van de 718 Cayman GT4 Clubsport kunnen per direct besteld worden, de Belgische Porsche-invoerder heeft ons overigens al verklapt dat de eerste exemplaren te zien zullen zijn in het komende Belcar-kampioenschap.