Met meer dan 390.000 verkochte exemplaren sinds zijn lancering in 2015 is de Tucson zonder twijfel de populairste Hyundai in Europa. En dat weten de Zuid-Koreanen ook: de crossover wordt gebouwd door en gestyled naar de smaak van de inwoners van het Oude Continent.

Toch werd de populairste leerling van de klas van binnenaf en van buitenuit bedreigd. Zo vernieuwde Hyundai de grote broer van de Tucson, de Santa Fe, en kreeg hij er een jaar geleden met de Kona een klein broertje bij. Eentje dat sinds dit jaar niet alleen speelt met benzine en diesel, maar ook met elektriciteit. Voeg daar de in voege treding van de nieuwe WLTP-testcyclus en de concurrentie binnen het hyperpopulaire segment van de C-SUV’s aan toe en je weet dat een facelift zich na bijna vier dienstjaren begon op te dringen.

Hyundai Tucson ExteriorDaar hoort natuurlijk de nodige visuele opsmuk bij. Zo heeft de Tucson nu ook recht op de knappe cascading grille en messcherpe ledverlichting. Die geven hem wat meer stijl en doen de crossover weer wat beter aansluiten bij de rest van de Hyundaifamilie. Daarenboven heb je ook recht op hertekend bumperwerk en een dubbele uitlaat bovenop wat kleinere stylingelementen zoals nieuwe velgen en koetswerkkleuren.

En nu we toch over nieuwe kleurtjes spreken: ook binnenin kan je met Light Grey voor een nieuwe interieurkleur kiezen. Toch valt ons vooral het nieuwe 8 inch infotainmentscherm op, dat een prominente plaats krijgt en centraal boven het dashboard “zweeft”. Esthetisch misschien iets minder mooi, maar des te praktischer om te bedienen. Bovendien brengt het de Tucson – wederom – op gelijke voet met de Kona en de Santa Fe.

Hyundai Tucson InteriorVoorts installeerde Hyundai een nieuw stel comfortabelere zetels en kregen de gebruikte materialen een upgrade. Het resultaat is een op een paar afwerkingsdetails na knap en kwalitatief interieur met alle comfort die je van een hedendaagse wagen zou verwachten.

Ook als milde hybride

Wij toonden ons van onze gulzigste kant en gingen ongegeneerd voor de topmotor onder de benzines: de 1.6 viercilinder met turbo, goed voor 177 pk en 265 Nm. Daarenboven was onze Tucson van het hoogste uitrustingsniveau, waardoor we onder meer konden rekenen op 19” lichtmetaal schoeisel, een dashboard met lederen afwerking, panoramisch dak, 360° camera en verwarmde en geventileerde zetels (achteraan enkel geventileerd).

Naast deze topversie van de 1.6 benzinemotor kan je ook kiezen het een turboloze 132 pk sterke benzinemodel en een 1.6 liter diesel met 115 of 136 pk. Bovenaan de het motorenaanbod vinden we dan de 185 pk sterke dieselmotor met 48 volttechnologie, een milde hybride dus.

Hyundai Tucson Exterior

Maar terug over naar onze Tucson. Die wordt standaard gekoppeld aan een zeventraps automaat en is optioneel verkrijgbaar met vierwielaandrijving, al trokken wij met de voorwielaangedreven variant de baan op.

Gezonde dosis “Waar voor je geld”

En dat ging gezapiger dan je zou verwachten van een wagen met 177 pk, mede dankzij zijn toch wel flinke gewicht van meer dan anderhalve ton. Ook de automaat twijfelt af en toe bij de hernemingen. Het rijgedrag is dan ook eerder comfortabel dan dynamisch te noemen. Al is dat natuurlijk niet nadelig, het maakt hem in combinatie met zijn prijs en uitrusting tot een ideale familiewagen.

Hyundai Tucson ExteriorDe Tucson overtuigt dan ook met vooral via het comfort en een gezonde dosis “waar voor je geld”. Het basis uitrustingsniveau van de Tucson is immers al redelijk compleet op het 8” aanraakscherm met onder andere achteruitrijcamera na dan, waardoor je een goed uitgeruste Hyundai voor iets meer dan 25.000 euro op je oprit kan parkeren.

Conclusie

De nieuwe Tucson heeft grote verwachtingen in te lossen. Het model is immers dé weg naar Europees succes voor het merk. De facelift zorgt er in ieder geval voor dat de Tucson weer met zijn tijd mee is, het lijkt ons dan ook onvermijdelijk dat er op het volgende Salon van Brussel heel wat kooplustigen richting de Hyundaistand trekken.

Technische fiche Hyundai Tucson 1.6 T-GDI
Motor:
Opstelling en cilinderinhoud: 1.6 benzinemotor met turbo
Vermogen: 177 pk bij 5.500 t/min
Koppel: 265 Nm bij 1.500-4.500 t/min
Transmissie:
Versnellingsbak: Zeventraps automaat
Aandrijving: Voorwielaandrijving
Wielmaat: 19″
Banden: 245/45
Chassis :
Vooras: MacPherson
Achteras: Multi-Link
Remmen vooraan: Geventileerde schijven
Remmen achteraan: Schijven
Prestaties:
0 – 100 km/u: 8,9 sec
Topsnelheid: 201 km/u
Verbruik & CO2:
Gem. opgegeven verbruik: 6,9 l/100 km
Gem. testverbruik: : N.B.
CO2-uitstoot:
159 g/km
Afmetingen:
LxBxH : 4.480 / 1.850 / 1.650
Wielbasis:
2.670
Volume koffer: 503 liter
Brandstoftank: 62 liter
Gewicht: 1.502 kilo
Tarief:
Vanaf: 25.299 euro
Prijs + opties testwagen: 37.899 euro

 

Van plan om binnenkort een nieuwe wagen te kopen?
Bereken hier bliksemsnel je autolening!