Zeg geen facelift tegen de Lamborghini Huracan… EVO!

395

De lak van de nieuwe Audi R8 is inmiddels volledig opgedroogd, dat betekent dat ook de collega’s uit Sant’Agata hun gefacelifte versie van de technisch verwante Huracan mogen voorrijden.

Die update van de Huracan komt niets te vroeg, want de Italiaanse supercar ging inmiddels alweer sinds 2014 mee. Nadat het verwende cliënteel nog even zoet gehouden werd met een overtreffende Performante-versie, is het nu tijd voor deze EVO-versie, die uiteraard grote overeenkomsten vertoont met de recent vernieuwde Audi R8. Geen grote verrassingen op designvlak, waar een nieuwe voorbumper met hertekende luchtinlaten en frontsplitter voortaan instaat voor een betere luchtgeleiding, en waar de achtersteven voortaan gekenmerkt wordt door hoger gepositioneerde, centrale uitlaatpijpen. Kwestie van de nieuwe achterdiffusor de ruimte en de aandacht te gunnen die zijn aerodynamische merites rechtvaardigen. Ook nieuw is de spoilerlip boven het derde remlicht, en die (gelukkig) veel subtieler is dan de opzichtige strijkplank die achterop de Performante prijkt.

Nochtans hoeft deze Huracan EVO op prestatievlak bitter weinig toe te geven op zijn hiërarchische overste, met dank aan de tot 640 pk opgevoerde 5,2 liter-V10. Die 30 extra paarden resulteren in een sprintcijfer van 2,9 seconden om vanuit stand richting 100 km/u te snellen (slechts één tiende trager dan de Performante), terwijl de topsnelheid voortaan 325 km/u bedraagt. Om de bochtendynamiek te bevorderen, rekent de Huracan EVO op het welluidende Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata (LDVI), een digitaal brein dat alle rijtechnische componenten aanstuurt. Daartoe rekenen de Italianen voortaan overigens ook een meesturende achteras, naast een aangepaste magnetorheologische ophanging.

Net als onder de motorkap weet de Lambo ook aan de binnenzijde zijn bloedband met de sterk geconnecteerde Audi R8 maar moeilijk te verstoppen. Naast de obligate Apple CarPlay-functionaliteit hebben tal van fysieke knoppen er namelijk baan geruimd voor een 8,4 duim groot touchscreen, dat het merendeel van de comfortfuncties (inclusief klimaatregeling en zetelinstellingen) voor zijn rekening neemt. Optioneel kan het infotainmentsysteem voorzien worden van een telemetrietoepassing, waarmee de volleerde piloten (of zij die het willen worden) hun rondetijden haarfijn kunnen analyseren. De eerste leveringen van de vernieuwde Huracan staan gepland voor de lente.