Meteen het dak eraf: Porsche 911 Cabriolet

715

Nog geen zes weken na de introductie van de langverwachte 992-generatie tovert Dakwerken Porsche al een Cabriolet-versie tevoorschijn. Hello there, sunshine?

Met de nieuwe 911 Cabriolet breit Porsche een logisch vervolg aan een inmiddels bijna 40 jaar oude traditie, want de dakloze Neunelfers nemen al sinds 1982 een substantieel deel van de 911-verkoop voor hun rekening. Wie regelmatig gesignaleerd wordt (of beter, gesignaleerd wil worden) in Sint-Martens-Latem, Knokke en andere postcodes met allure, offert nu eenmaal graag een neut rijdynamiek op om er, uiteraard in alle discretie, de show te stelen.

Discrete luxe, dat is ook waar het bij deze nieuwe 911 Cabriolet om te doen is. De cabriovariant herneemt logischerwijze het vernieuwde interieur met 2+2-configuratie en haast volledig digitale tellerpartij, enkel de toerenteller blijft er één van de analoge soort. De iconische schulp wordt gevormd door een volledig automatische softtop met geïntegreerde glazen achterruit, die al rijdend geopend of gesloten kan worden bij snelheden tot 50 km/u. Om de torsiestijfheid te bevorderen, wijzigde Porsche de positie van de motorsteunen, terwijl ook het PASM (voor Porsche Active Suspension Management) voor het eerst present tekent. Dat gebruikt hardere en kortere veren, stijvere antirolstangen voor- en achteraan en een met 10 millimeter verlaagde ophanging, aanpassingen die zouden instaan voor een neutraler rijgevoel en een gunstigere gewichtsverdeling. Ook de spoorbreedte nam, net als bij de gesloten variant, met zo’n 4,5 centimeter toe.

Ook onder de kap (de motorkap, bedoelen we dan) vertoont de Cabriolet veel gelijkenissen met zijn Coupé-broer. Beide komen in eerste instantie op de markt als Carrera (4)S, met de gekende 3 liter-biturbo boxermotor die 450 pk en 530 Nm ontwikkelt. De overbrenging van dat vermogen geschiedt standaard via de nieuwe achttraps-PDK. Zelfs de prestaties zijn quasi identiek, met sprintcijfers (0-100 km/u in 3,9 seconden, een paar tienden sneller als je ook het Sport Chrono Pack aanvinkt) en een volstrekt irrelevante topsnelheid van +300 km/u. Wat uiteraard wel verschilt – en nu komt de aap uit de mouw – is de prijs: de 911 Cabriolet is per direct te bestellen vanaf 137.915,80 euro voor de Carrera S en 145.901,80 euro voor de Carrera 4S, zowat 15.000 euro meer dan een vergelijkbare Coupé-versie. De kloof tussen arm en rijk wordt binnenkort weer een heel klein beetje kleiner…