Meer vermogen en dito autonomie voor Nissan LEAF e+

457

Op de CES-technologiebeurs in Las Vegas heeft Nissan een grondige modeljaarupdate voor zijn elektrische bestseller voorgesteld. Om voeling te houden met de kop van het EV-peloton, monteren de Japanners voortaan een 62 kWh sterke batterij, die voor extra power en een beduidend groter rijbereik moet zorgen.

Geen kwaad woord over de Nissan Leaf, die we – sorry Elon – in Europa nog steeds als de roerganger van betaalbare elektromobiliteit mogen beschouwen. Toch raakte de Japanse middenklasser stilaan achterop in de elektrische wapenwedloop, daar de oprukkende concurrentie al een tijdje grotere accu’s monteert om de range anxiety bij de consument weg te werken. Aan die situatie maakt Nissan nu een eind, door de 40 kWh sterke basis-Leaf te flankeren met een 62 kWh grote e+-variant. Die zou volgens de Japanse WLTP-metingen zo’n 458 kilometer ver raken op één enkele batterijlading, waardoor de Europese homologatie allicht op zo’n 385 kilometer zal stranden (lees verder onder de infografiek).

De introductie van de nieuwe batterij gaat gepaard met een extra performante elektromotor, die voortaan 217 pk en 340 Nm aan koppel ophoest om de Leaf nog wat vlotter van z’n plaats te krijgen. Officiële prestatiecijfers geeft Nissan pas vrij bij de marktintroductie in maart, al wil het ons wel vertellen dat hernemingen van 80 tot 120 km/u zo’n 13 procent sneller zullen verlopen. Tegen die tijd zullen alle Leafs (dus ook de versie met 40 kWh) kunnen worden besteld met een groter 8-inch infotainmentsysteem, dat voortaan deur-tot-deur-navigatie voorziet in samenwerking met je smartphone.